خانه / اخبار مهم روز / جوزپ بورل: ایران و حزب‌الله مسئول عدم اجرای قطعنامه پایان جنگ در لبنان هستند

جوزپ بورل: ایران و حزب‌الله مسئول عدم اجرای قطعنامه پایان جنگ در لبنان هستند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید ایران و حزب‌الله لبنان مسئول کارشکنی در اجرای قطعنامه سازمان ملل برای پایان دادن به درگیری‌ها در لبنان هستند.

به گزارش «رویترز»، بورل روز جمعه با تاکید بر لزوم اجرای قطعنامه 1701 که بر لزوم پایان عملیات جنگی و استقرار ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان تاکید دارد، گفت جامعه جهانی باید به اقدامات خود برای برقراری آتش‌بس بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل در لبنان سرعت بیشتری دهد. او همچنین گفت ایران و حزب‌الله در زمینه عدم اجرای این قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مسئول هستند.

قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل پس از جنگ بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل در اوت 2006 دو طرف را ملزم به پایان عملیات نظامی و عقب نشینی به سوی مرزهای بین‌المللی، استقرار صلح‌بان‌های سازمان ملل در کنار ارتش لبنان در مرز با اسرائیل و همچنین خروج حزب‌الله از مناطق مرزی و خلع سلاح همه گروه‌های مسلح از جمله حزب‌الله کرد.

بورل با تاکید بر لزوم احیای حاکمیت ملی و نقش ارتش لبنان گفت ارتش لبنان باید در مرزهای جنوبی لبنان با اسرائیل در کنار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) به عنوان «تنها نیروی مسلح» مستقر شود تا از گسترش درگیری‌ها بین دوطرف جلوگیری شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که پس از استقرار امنیت انتخابات ریاست جمهوری در لبنان برگزار شود. به گفته او: «بدون پایان دادن به درگیری‌ها، هیچ کاری امکانپذیر نیست.»

کنفرانس پاریس که به ابتکار امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای پایان دادن به جنگ در لبنان برگزار شد با وجود جمع‌آوری 800 میلیون دلار برای کمک‌های بشردوستانه به لبنان، به پیشرفت دیپلماتیک چندانی دست نیافت و نمایندگان دولت‌های ایران و اسرائیل در این کنفرانس شرکت نکردند.

اما نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در این کنفرانس بار دیگر تاکید کرد که دولت او متعهد به اجرای قطعنامه 1701 سازمان ملل است که به درگیری حزب‌الله لبنان و اسرائیل در سال 2006 خاتمه داد. او همچنین گفت ارتش لبنان باید تنها نیرویی باشد که تسلیحات در اختیار دارد.

مکرون نیز خواهان پایان دادن به تضعیف حاکمیت دولت لبنان و آتش‌بس فوری شد و گفت طرفین باید به قطعنامه سازمان ملل متعهد باشند.

با این حال منابع آگاه می‌گویند اسرائیل به مقامات آمریکایی گفته است در صورت اجازه برای عملیات هوایی و همچنین عملیاتی علیه حزب‌الله برای اطمینان از پایان یافتن تهدیدات این گروه مورد حمایت ایران، قطعنامه سازمان ملل را اجرا خواهد کرد.

در حملات چند هفته اخیر اسرائیل به لبنان بیش از 1500 نفر کشته شده‌اند، اما اسرائیل درصدد است تا حزب‌الله را از جنوب لبنان عقب براند تا شهرک نشین‌های اسرائیلی بتوانند به مناطق نزدیک مرزی بازگردند.