تشکیلات خودگردان فلسطین روابط خود را با اسرائیل به تعلیق درآورد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز جمعه 21 ژوئیه 2017 پس از پایان جلسه‌ای که با هیئت حکومت خود گردان در رام الله داشت، اعلام کرد، کلیه روابط حکومت خود گردان فلسطینی‌ها را با اسرائیل به حالت تعلیق درآورده است.

عباس در بیانیه‌ای که از دفتر ریاست خودگردان فلسطینی صادر شد، گفت:«تا زمانی که تدابیر امنیتی در اطراف مسجد الاقصی و مناطق قدس شرقی برقرار است و اسرائیل از اقدامات خود علیه فلسطینی‌ها عقب نشینی نکند، کلیه روابط را با اسرائیل «اشغالگر» به حالت تعلیق در آوردیم».

محمود عباس که در مقابل خبرنگاران سخنرانی می کرد، از اسرائیل خواست که به اقدامات «اشغالگرانه» خود به به طور کلی علیه مردم فلسطین بو یژه در قدس شرقی و مسجد الاقصی پایان دهد

دولت خودگردردان فلسطین با اسرائیل همکاری‌های زیادی در زمینه مسائل امنیتی با هم دارند.رئیس حکومت خود گردان توضیح نداد که آیا هماهنگی وهمکاری در زمینه‌های امنیتی نیز متوقف خواهد شد یا فقط ارتباط دیپلماتیک و گفتگوهای سیاسی به حالت تعلیق در آمده است.

محمود عباس تاکید کرد که فلسطینی‌ها اقدامات سیاسی اسرائیل که به بهانه و تحت پوش اقدامات امنیتی اجرا می شود، به هیچ عنوان قبول ندارند.

وی افزود:«اقدامات اخیر اسرائیل در مسجد الاقصی با هدف تسلط بر مسجد و تقسیم مناطق این مکان مقدس وبرای شانه خالی کردن از مسئولیت در قبال برنامه صلح خاورمیانه و دستاوردهای آن و منحرف کردن نزاع بین فلسطینی‌ها و اسرائیل از اختلاف سیاسی محض به اختلاف دینی صورت می‌گیرد».

ابومازن گفت، دولت خودگردان فلسطینی مبلغ 25 میلیون دلار برای کمک به مقاومت اهالی بیت المقدس در برابر اقدامات اسرائیل در نظر گرفته است.

روز جمعه 3 جوان فلسطینی پس از پایان نماز در مسجد الاقصی طی درگیری با اشغالگران اسرائیلی‌ کشته و 450 نفر نیز زخمی شدند.

تنش میان مقامات تشکیلات خودگران فلسطینی و اسرائیل از هفته گذشته زمانی آغاز شد که سه فلسطینی با اسلحه به دو پلیس اسرائیلی در ورودی مسجد الاقصی حمله و آنها را از پای درآوردند. ارتش اسرائیل متقابلا 3 فلسطینی را با ضرب گلوله کشت. به دنبال این حادثه نیروهای اسرائیلی تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف مسجد الاقصی برقرار کردند. از جمله این اقدامات می توان به نصب گیت‌های حساس به آهن و جلوگیری از ورود مردان زیر 50 سال به محوطه مسجد اشاره کرد. این اقدامات موجب خشم فلسطینی‌ها و افزایش خشونت‌ها در بیت المقدس و کرانه باختری رود اردن شد.

طبق منابع فلسطینی و اسرائیلی تا کنون چندین نفر از دو طرف در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده اند.

در همین حال اسرائیل اعلام کرد، روز جمعه یک فلسطینی در کرانه باختری رود اردن سه اسرائیلی را به ضرب چاقو کشته و یک نفر دیگر هم مجروح شده است.