خانه / اخبار مهم روز / فواد ایزدی:این تحریمها ضربات جدی ایجاد خواهد کرد

فواد ایزدی:این تحریمها ضربات جدی ایجاد خواهد کرد

یک کارشناس جمهوری اسلامی امشب در صداوسیما گفت: این تحریمها ضربات جدی ایجاد خواهد کرد
سنای آمریکا روز پنجشنبه طرح تحریم‌های جدید ضد رژیم ایران را تصویب کرد. این طرح پیش تر در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود.
خبرگزاری رویترز گزارش داد: مجلس سنا با اکثریت قاطع آرا به لایحه تحریم‌های جدید علیه روسیه و رژیمهای ایران و کره شمالی رای داد.
نمایندگان هر دو حزب آمریکا از این لایحه حمایت قاطع کردند. اکنون این لایحه برای امضای رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید فرستاده خواهد شد.
این در حالیست که وزارت‌ خارجه آمریکا اقدام امروز رژیم ایران در پرتاب یک ماهواره را تحریک‌ آمیز خواند و اعلام کرد این اقدام در واقع پرتاب موشک تلقی می شود که ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ناقض روح برجام است

طرحی که روز پنج شنبه در سنای آمریکا تصویب شد، رئیس‌جمهور آمریکا را موظف می‌کند برای مقابله با برنامه موشکی و حمایت از تروریسم و همچنین سرکوب شهروندان ایرانی، افراد و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران را در لیست سیاه قرار دهد.
سرکرده سپاه پاسداران چند روز پیش در تهدیدی بی پرده علیه آمریکا گفت که اگر واشنگتن بخواهد سپاه را تحریم کند، باید پایگاه های نظامی خود را در منطقه تا عمق هزار کیلومتری در اطراف ایران جمع کند.
پاسدار مسعود جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز گفت که سپاه پاسداران با شیطنت‌های آمریکا مقابله پشیمان‌کننده خواهند داشت.
در همین حال که یک عضو ارشد حزب دموکرات آمریکا گفت: بارها گفتم که باید رژیم ایران را بخاطر حمایت از تروریسم، برنامه موشکی و نقض حقوق‌ بشر تحت فشار قرار دهیم و این لایحه دقیقا این کار را انجام می‌دهد.
وزیر خارجه آمریکا موظف خواهد بود ظرف ۹۰ روز فهرستی از افرادی را که آن‌ها را عامل نقض حقوق بشر در ایران می‌داند، به کنگره ارائه دهد.
فواد ایزدی کارشناس بین‌المللی جمهوری اسلامی امشب در مصاحبه ای در صداوسیما گفت: این تحریمهای جدید ضربات جدی ایجاد خواهد کرد. برخی در دولت آمریکا به دنبال گرفتن برجام دو و سه و سرنگونی جمهوری اسلامی هستند. اینها معتقدند که امکان تضعیف جمهوری اسلامی که منجر به سرنگونی میشود وجود دارد معتقد هستند که برجام مزاحم این روند است.
در همین رابطه :
رئیس مجلس شورای اسلامی که به خراسان سفر کرده با نگرانی گفت: رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون حد و اندازه مصوبه آمریکایی‌ها را به صورت صحیح ترسیم کنند به دلیل اینکه گاهی این موضوع به نحوی در رسانه‌ها انعکاس داده می‌شود که حادثه بزرگی رخ داده است.

علی لاریجانی افزود: حد و اندازه مصوبه آمریکایی‌ها باید برای مردم درست ترسیم شود و مخصوصا رادیو و تلویزیون اضطراب بلاوجه ایجاد نکند، اینکه در خبر گفته شد این موضوع مادر تحریم‌ها است، این واقعیت ندارد. نباید اضطراب ایجاد کرد و موضوع را در حدی که هست توضیح داد چون بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و ما نباید در دام آن‌ها بیفتیم.

تحریم‌های جدید بسیار خطرناک‌ است
مقام حکومتی: برجام اینبار نابود شد
برای اولین بار، آمریکا تحریم‌هایی علیه سپاه پاسداران به اتهام حمایت از تروریسم اعمال می‌کند
تحریمهای سنای آمریکا یک الحاقیه محرمانه دارد؟

روزنامه حکومتی “وطن امروز” در مطلبی تحت عنوان “سیاهچاله” نوشت: تحریمهای مصوب سنا با تکرار اتهام حمایت از تروریسم توسط سپاه پاسداران امکان قرار دادن نام سپاه در لیست سیاه تروریسم و تحریم کامل آن را می‌دهد که از لحاظ روانی می‌تواند به‌ شدت بر مبادلات خارجی ایران مؤثر باشد.

این منبع نوشت: تحریم‌های جدید بسیار بسیار گسترده‌تر و خطرناک‌تر از تحریم‌های مربوط به برجام است. با این تحریمها به معنای واقعی با یک “سیاه‌چاله تحریم” روبه‌رو می‌شویم که افراد و نهادهای ایرانی فراوانی را با خود به درون لیست تحریم خواهد کشاند.

تلویزیون اسکای نیوز نیز در گزارشی در همین رابطه گفت: تحریمهای جدیدی که در سنای آمریکا تصویب شد بیانگر این پیام واشنگتن به رژیم تهران است که دوره گفتگو تمام شده است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز روز یکشنبه در گزارشی به تحریم های جدید سنای آمریکا پرداخت و نوشت: استراتژی ضد جمهوری اسلامی غرب بعد از امضای توافق هسته ای در حال شکل گرفتن است.

این منبع نوشت: مجلس سنای آمریکا به طور فزاینده ای تصمیم گرفته است تا حکومت ایران را بخاطر نقض حقوق بشر و انجام آزمایش های موشکی تحت فشارهای جدیدی قرار دهد و این نشان میدهد که آمریکا بیش از گذشته در قبال رژیم تهران و برنامه های آن منسجم شده است.

جروزالم پست در ادامه نوشت: حتی چهره های دموکرات مجلس سنا نیز براین باور بودند که باید رژیم ایران را برای فعالیت هایش در منطقه حتی با وجود امضای توافق هسته ای تحت فشار قرار داد و در حال حاضر نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات بایکدیگر متحد شدند و با اکثریت آرا تحریم های شدیدی را وضع کردند.

این منبع افزود: کاملا می توان از این روند نتیجه گرفت که موضع کنگره آمریکا به طور کامل به حالت قبل از امضای توافق برجام برگشته است و دموکرات ها و جمهوری خواهان در این باره که تحریم ها وسیله ای جدی برای فشار به حکومت ایران است، اتفاق نظر دارند. نتیجه استراتژی این چند ساله نیز نشان میدهد که برای آمریکایی توافق برجام موقتی بوده است و اکنون مقابله با رژیم تهران باید آغاز شود.

جروزالم پست در پایان نوشت: اعمال تحریم های اخیر می تواند عواقب اقتصادی و دیپلماتیکی شدیدی علیه منافع خود آمریکا را در پی داشته باشد اما باید این را پذیرفت که با تصویب این تحریم ها توسط کنگره و دولت ترامپ دیگر باید عادی شدن تجارت با رژیم تهران را فراموش کرد.
برجام اینبار نابود شد

محمد جواد لاریجانی گفت: مصوبه اخیر سنای آمریکا، برجام را کلاً از خاصیت می‌اندازد و اساسا اثر منافع جمهوری اسلامی را در برجام منهدم می‌کند.

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: برجام با تحریم اینبار آمریکا نابود شد.

آخوند سلیمی به خبرگزاری فارس گفت:‌ اگر تحریم‌های قبلی توجیه می‌شد که فقط با روح برجام منافات دارد این تحریم اخیر هم با روح، جسم و همه چیز برجام منافات دارد و برجام با این تحریم نابود شد.

وی افزود:‌ این‌که این طرح با 98 رای در سنا تصویب می‌شود نشانگر این است که آمریکایی‌ها تا چه اندازه نسبت به جمهوری اسلامی کینه دارند.

این عضو مجلس شورای اسلامی گفت:‌ آقای صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) که در مجلس آن قسم‌های غلیظ را می‌خورد که اگر برجام را نقص کنند همه چیز را به سرعت برمی‌گردانیم، حالا بیاید پیچ و مهره‌ها و سانتریفوژها را دوباره وصل کند اما شما که در رآکتور اراک بتون ریختید چند سال طول می‌کشد تا مانند قبل شود؟

همزمان تلویزیون جمهوری اسلامی گفته تحریمهای سنای آمریکا یک الحاقیه محرمانه دارد.

این منبع گفت: برخی از این تحریمها پیچیده‌تر از تحریمهای قبل از برجام هستند. در حقیقت تصویب این تحریمهای جدید بی‌اعتنایی به برجام است و این‌که دست رئیس‌جمهور آمریکا را برای اقدامات دیگری باز می‌گذارد.

این منبع افزود: یک الحاقیه محرمانه هم دارد که از نگاه کارشناسان مهمتر از متن خود این تحریمها است و اینکه ایران را کشوری فوق‌العاده خطرناک معرفی کرده است.