الجبیر: درخواست قطر برای بین‌المللی کردن امکان مقدس، اعلام جنگ علیه سعودی است

عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، روز یکشنبه 30 ژوئیه 2017 ، در کنفرانس خبری مشترک با وزیران خارجه امارات، مصر و بحرین گفت، درخواست قطر برای بین المللی کردن اماکن مقدس، نوعی دشمنی و اعلام جنگ علیه پادشاهی سعودی است.

الجبیر در حاشیه نشست چهار جانبه در منامه طی مصاحبه‌ای با دو کانال تلویزیونی العربیه والحدث، گفت:«ما حق پاسخگویی به کسانی‌ که خواستار بین المللی کردن اماکن مقدس هستند را برای خود محفوظ می‌داریم».

وزیر خارجه سعودی گفت که ریاض با سیاسی کردن مناسک حج مخالف است.

الجبیر تاکید کرد، پادشاهی سعود تلاش‌های قطر برای سیاسی کردن مسئله حج و استفاده از سفر حجاج این کشور به مکه را به عنوان ابزار سیاسی نمی‌پذیرد.

الجبیر، گفت که تاریخ عملکرد پادشاهی سعودی در رابطه با مسئله تسهیل امور حج و خدمت زائران خانه خدا برای همگان آشکار است.

وزیر خارجه سعودی تصمیم قطر به منع زائران این کشور از سفر به مکه و ادای مراسم حج بیانگر بی‌احترامی دوحه به حجاج و زائران خود است.

وی افزود:«پادشاهی سعودی بدون در نظر گرفتن اختلافاتی که با دولت قطر دارند، به زائران قطری مانند همه زائران دیگر کشورهای اسلامی خوش‌آمد می‌گوید».

وی افزود: اقدامات اتخاذ شده علیه قطر به این دلیل است که این کشور به مفاد توافق ریاض عمل نکرد و به سیاست‌های خصمانه خود علیه کشورهای منطقه ادامه داد.

چهار کشور عربی در بیانیه‌ مشترکی کارشکنی دوحه در مسئله سفر زائران این کشور به مکه برای ادای مراسم حج را به شدت محکوم کردند.

الجبیر با اشاره به اختلاف 4 کشور عربی با دوحه گفت:«قطر باید از سیاست‌های خصمانه خود دست بردارد و با تروریسم و تندروی به شکل مؤثر مبارزه کند».

وزیر خارجه سعودی افزود: اگر قطر جدی و پایبند باشد، ما آماده گفتگو با این کشور برای عمل به خواسته‌هایمان هستیم، اما واضح است که قطر جدی نیست.