ریاض: ایران با وقت کشی مانع از تکمیل تحقیقات درباره حمله به سفارت سعودی شد

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه سعودی دوشنبه ۳۱ ژوئیه اعلام کرد که مقام‌های ایرانی اقدام به وقت کشی در برابر درخواست‌ها برای تحقیق درباره حادثه حمله به سفارت پادشاهی عربی در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد کرده و با وجود مرور یک سال و نیم از حادثه، با تکمیل اقدامات لازم در خصوص تحقیقات، مخالفت کردند.

به گزارش العربیه این مقام مسئول افزود که مقام‌های ایرانی در همین راستا برای به دست آوردن امتیازات دیپلماتیک در پادشاهی عربی سعودی در سایه قطع روابط میان دو کشور، اقدام به باج خواهی کردند.

این مقام مسئول ادامه داد که مقام‌های ایرانی در این مسیر از روش‌هایی برای دور زدن ماجرا استفاده کردند از جمله این‌که به گروه تحقیق سعودی اجازه ورود به خاک ایران برای مشارکت در اقدامات متعلق به نمایندگی‌های دیپلماتیک در تهران و مشهد، با طرف‌های متخصص ایرانی ندادند، این در حالی است که موافقت اولیه خود را با این اقدام اعلام کرده بودند. او تاکید کرد که این رفتارها و وقت کشی‌ها، نشان دهده دولت حکومت ایران و عدم احترامش به میثاق‌نامه‌ها و قوانین بین‌المللی و نقض حریم هیئت‌های دیپلماتیک است؛ سیاستی که از ۳۸ سال پیش توسط ایران پی گرفته می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد که بنا بر آ‌ن‌چه بیان شد، پادشاهی عربی سعودی تصمیم به توضیح ماجراهای روی داده گرفت، این توضیحات را در اختیار سازمان‌های بین‌الملی هم قرار خواهد داد و اقدام‌های لازم را برای تضمین حقوق دیپلماتیکش بر پایه توافقنامه روابط دیپلماتیک وین و قوانین بین‌الملل، اتخاذ خواهد کرد.

بیانیه وزارت امور خارجی سعودی در حالی صادر شد که صبح دوشنبه مصطفی شعبانی، وکیل ۱۰ تن از حمله‌کنندگان به سفارت سعودی در تهران، به خبرگزاری ایرنا گفت که دادگاه تجدید نظر که حدود بیست روز پیش برگزار شد و احکام دادگاه بدوی را تایید و ابلاغ کرد.

به گفته شعبانی، پنج متهم به سه ماه حبس و پنج متهم دیگر به شش ماه حبس محکوم شده‌اند. بنابر گزارش‌های قبلی، دادگاه بدوی رأی خود را برای ۲۰ متهم در این پرونده صادر کرده بود. همچنین به گفته شعبانی، به پرونده چهار تن از متهمان این پرونده نیز در «دادگاه ویژه روحانیت» رسیدگی شده است.

دوم ژانویه ۲۰۱۶ پس اعدام شماری از متهمان به اقدام‌های تروریستی در سعودی از جمله نمر النمر، شماری از معترضان ایرانی با حمله به داخل سفارت سعودی در تهران اقدام به تخریب اموال داخل ساختمان و به آتش کشیدن قسمتی از بنای داخلی سفارت شدند. همزمان به کنسولگری سعودی در مشهد هم حمله شد. نیروهای امنیتی با وجود حضور در محل دو حادثه، مانع از اقدام‌های مهاجمان نشدند . پس از حادثه مشخص شد سران مهاجمان با مقام‌‌های عالیرتبه در نظام ایران ارتباط دارند.