واشینگتن: قطر در برابر پشتیبانی از تروریسم چشم‌پوشی می‌کند

آمریکا: قطر

یک کمیسیون فرعی در مجلس نمایندگان آمریکا که از کارشناسان تشکیل شده، تحلیل مفصلی از ریشه‌های بحران کنونی قطر ارائه داد. بیشتر سخنگویان در این کمیسیون، به تناقض‌ها در سیاست قطر اشاره کرده و این کشور را محیطی آکنده از بردباری در برابر حمایت مالی از تروریسم و پشتیبانی از آن، توصیف کردند.

به گزارش العربیه، این کمیسیون فرعی در مجلس نمایندگان آمریکا که ویژه خاورمیانه و شمار آفریقا است، «سیاست خارجه قطر و پشتیبانی دوحه از تروریسم» را به بحث گذاشتند.

ایلینا راس لیتینن رئیس جمهوری‌خواه این کمیسیون، قطر را به محیطی بردبار در برابر کمک مالی به تروریسم توصیف کرد. او گفت: «دوحه از سازمان‌ها تروریست در جهان و گروه‌های تروریست در سوریه، پشتیبانی می‌کند».

راس لیتنین از کاترین پاور مسئول سابق در وزارت خزانه‌داری آمریکا نقل کرد که گفته است: «سعودی و امارات تلاش کردند قطر را به اتخاذ تدابیری علیه حامیان تروریسم سوق دهند اما در این تلاش موفق نشدند».

از سویی سناتور تئودور دیوچ، گفت که محور بحران کنونی، پشتیبانی مالی قطر از گروه‌های چالش ساز است.

جاناتان شانزر نایب رئیس بخش پژوهش‌ها در موسسه دفاع از دمکراسی، در سخنانی که در جلسه کمیسیون فرعی ایراد کرد، گفت: «قطر به شکلی نامحدود از گروه‌های تروریستی پشتیبانی کرد». او افزود که این پشتیبانی از گروه‌های تروریستی همزمان با وجود پایگاه نظامی آمریکایی در قطر، نگران کننده است و یک «تناقض جنون آمیز» ایجاد کرده است.

از سویی ماتیو لیویت از انستیتوی واشینگتن، نسب به فراهم کردم تریبونی برای تندروها و انتشار ایده‌ئولوژی‌شان توسط قطر از راه شبکه الجزیره توصیف کرد، ابراز نگرانی کرد.