تاجیکستان: ایران آدم‌کش و خرابکار برای ما ارسال کرد

تلویزیون رسمی تاجیکستان، روز سه‌شنبه هشتم اوت، با پخش برنامه‌ای مستند، تهران را متهم کرد که در دهه 90 میلادی آدم‌کش و خرابکار به این کشور می‌فرستاد و در به وجود آوردن و ادامه جنگ داخلی این کشور نقش داشته است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه 9 اوت گزارش داد: «در یک فیلم مستند، سه شهروند تاجیکستانی، به انجام عملیاتی نظامی علیه منافع کشورشان از جمله ترور برخی شخصیت‌های سیاسی، اعتراف کردند. این افراد گفتند که در ایران آموزش نظامی دیده‌ و از این کشور حمایت مالی شد‌ند.»

آنها اعتراف کردند که در قتل و ترور سیاستمداران و سایر افراد سرشناس در تاجیکستان و همچنین حمله به پایگاه‌های نظامی روسیه در فاصله‌ سال‌های 1994 تا 2000 دست داشتند.

رویترز می‌نویسد که این اعترافات برای نخستین‌بار حکومت ایران را به‌صورت رسمی و عمومی به دخالت در جنگ داخلی تاجیکستان در سال‌های 1992 تا1997 متهم کرده است.

تلویزیون دولتی تاجیکستان این افراد را در حالی‌که دستبند به دست‌های آنها زده شده بود، نشان داد.

رویترز در گزارش خود آورده است: «روابط میان دو کشور که هر دو فارسی زبان هستند و اکثریت جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهد از سال 2015 پس از آن‌ که تهران از رهبر حزب اسلام‌گرای تاجیک دعوت برای دیدار رسمی به عمل آورد رو به تنش رفته است.»

مسئولین سفارت ایران در شهر دوشنبه از ابراز هرگونه اظهارنظری در مورد این اعترافات خودداری کردند. رویترز همچنین نتوانسته است با مقامات وزارت‌ خارجه ایران و سخنگوی سپاه پاسداران این کشور نیز گفت‌وگو کند.

ایران از سوی کشورهای همسایه‌ی خود از جمله افغانستان، پاکستان، یمن، بحرین، کویت و اخیرا تاجیکستان به دخالت در امور داخلی این کشورها متهم شده است.