قطعنامه شورای امنیت ملل متحد پیروزی بزرگ فلسطین و شکست فاشیسم دینی حاکم برایران – محمد اقبال

محمد اقبالمحمد اقبال – قطعنامه شورای امنیت پیروزی فلسطین- همبستگی ملی در روزهاى پایانى سال میلادى گذشته رویدادى پر اهمیت در صحنه خاورمیانه رخ داد که به علت جنایتهاى رژیم در سوریه و قتل عام در حلب و تحولات متعاقب آن، چه بسا از چشمها دور ماند. خبر این بود: شوراى امنیت سازمان ملل روز جمعه ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶(سوم دیماه ۹۵) قطعنامه ممنوعیت شهرک سازى در مناطق اشغالى فلسطین توسط اسرائیل را تصویب کرد. ارائه کنندگان این قطعنامه زلاند نو و سنگال و مالزى و ونزوئلا بودند. قاعدتا باید مجموعه کشورهاى عربى آورنده این قطعنامه مى بود اما به علت برخى اختلافها این قطعنامه که ماهها بود عنوان شده بود به تأخیر مى افتاد.

اما روز جمعه آورندگان قطعنامه به رهبرى زلاند نو نهایتا آن را به رأى گذاشتند. این قطعنامه با ۱۴ رأى موافق به تصویب رسید. ایالات متحده آمریکا که قبلا همه قطعنامه های از این دست را وتو می کرد، این بار در رأى گیرى شرکت نکرد.
قطعنامه مى خواهد که «اسراییل فورا همه اشکال شهرک سازى در سرزمینهاى اشغالى فلسطین از جمله در بیت المقدس شرقى را متوف کند» و شهرک سازى هاى اسرائیل در سرزمین هاى اشغال شده طى جنگ شش روزه ۱۹۶۷ را به عنوان «نقض آشکار قوانین بین المللى» و این که «هیچگونه پایه قانونى ندارند» محسوب مى کند که «به شکل خطیرى مانع عملى شدن راه حل دو کشور (فلسطین و اسرائیل) مى شود».
قطعنامه ۲۳۳۴ اولین قطعنامه شوراى امنیت درباره اسراییل و فلسطین از سال ۲۰۰۹ است و اولین قطعنامه درباره شهرک سازى در مناطق اشغالى فلسطین بعد از ۳۶ سال مى باشد. آخرین قطعنامه شوراى امنیت در این رابطه به شماره ۴۶۵ بود که در تاریخ ۱ مارس ۱۹۸۰ به اتفاق آرا به تصویب رسید. آن زمان جیمى کارتر ریاست جمهورى آمریکا را به عهده داشت و آمریکا به قطعنامه رأی داد.
با این که واشنگتن در واقع با عدم شرکت در رأى گیرى به قطعنامه رأى ممتنع داده بود اما از طریق وزیر خارجه خود اقدام سازمان ملل را تأیید کرد و از اسراییل و فلسطین خواست که براى تأسیس دو کشور مستقل تلاش کنند و امکان برقرارى صلح را از بین نبرند. وزیر خارجه آمریکا در توجیه عدم مخالفت واشنگتن تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم با یک قطعنامه سازمان ملل که آشکارا مشخص میکند طرفین اکنون باید در جهت حفظ امکان برقراری صلح اقدام کنند، مخالفت کنیم».
محمود عباس رییس جمهور کشور فلسطین ضمن استقبال از تصویب این قطعنامه گفت بعد از ۳۶ سال اولین بارى است که شوراى امنیت به مصوبات خودش در رابطه با شهرک سازى اسرائیل اشاره مى کند و این امر را در سراسر سرزمین فلسطین اشغالى نامشروع و غیرقانونى مى داند.
عباس همچنین قطعنامه را پایه یى خواند که بر اساس آن مى شود آینده را براى شروع مذاکرات جدى به منظور پایان بخشیدن به اشغالگرى بر اساس قطعنامه ها و مصوبات بین المللى بنا کرد.
استقبال از این قطعنامه در سطح بین المللى بسیار گسترده بود و انعکاسات زیادى نیز در رسانه ها داشت.
گروه فلسطینى «حماس» ضمن ستایش از مواضع کشورهایى که به این قطعنامه رأى مثبت دادند و حق مردم فلسطین بر سرزمینشان را مورد تأکید قرار دادند، از این قطعنامه استقبال کرده و آن را «تحولى ورویکردى مهم در مواضع بین المللى در حمایت از حق فلسطین در محافل بین المللى» دانست.
در این میان اما رژیم تروریستى حاکم بر ایران که روزى شعار فتح قدس از کربلایش گوشها را کر کرده بود، تماما خفقان گرفت. این قطعنامه که یک پیروزی بزرگ برای مردم و مقاومت فلسطین و بطور مشخص دولت فلسطین و پرزیدنت محمود عباس بود، یک سرشکستگی و خفت و خواری برای رژیم آخوندی و مزدورانش بود که از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به جنبش فتح و شخص محمود عباس فروگذار نمیکنند. همچنانکه تا طرح ترور یاسر عرفات و پرزیدنت عباس پیش رفتند. بی جهت نبود که حتى برخى رسانه هاى حکومتى از نقل خبر نیز خوددارى کردند. سایت حکومتى «میزان» خشم و کین رژیم ولایت فقیه علیه مردم فلسطین و این پیروزى فلسطینیان و دولت مشروع و قانونى شان را با عنوان «قطعنامه یى علیه فلسطین» آشکار کرده و تصریح کرد که «هدف آمریکا پیاده کردن طرح دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل در کنار هم است. این رسانه حکومتى در حالى که گروههاى تروریستى مزدور و وابسته به خود در فلسطین را «مقاومت مردم و گروههاى جهادى فلسطین» مى خواند، نوشت: «این طرح سال هاست که پیگیری می شود اما به خاطر ”مقاومت مردم و گروه های جهادی فلسطین” چنین اتفاقی نیفتاده است».
با تبریک به مردم فلسطین و پرزیدنت محمود عباس به خاطر این پیروزی بزرگ و به امید سرنگونى رژیم آخوندی حاکم بر ایران که بزرگترین عامل تفرقه و شکاف در صفوف فلسطین و مهمترین عامل اخلال در مبارزه مردم فلسطین برای احقاق حقوق حقه شان است.