آمریکا حمله مرگبار به امدادگران داوطلب در سوریه را محکوم کرد

وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید گزارش‌ها در مورد «قتل بی‌رحمانه» هفت تن از اعضای دفاع مدنی، که به‌صورت داوطلبانه در سوریه به کارهای امدادی مشغول هستند، «وحشتناک و غم‌انگیز» است.
هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ۲۲ مرداد ماه با محکوم کردن حمله مرگبار به امدادگران، آن را «اقدام بزدلانه‌ی مردان نقاب‌دار» علیه این داوطلبان توصیف کرده‌است.
وزارت خارجه ایالات متحده همچنین از امدادگرانی که «خستگی‌ناپذیر در حال کمک‌رسانی به مردم برای حفظ جان آن‌ها در شرایطی فوق‌العاده خطرناک هستند» ستایش کرده‌است.
شهرت گروه «دفاع مدنی سوریه» که با نام «کلاه سفیدها» نیز شناخته می‌شوند، طی سال‌های گذشته فراتر از سوریه رفته‌است. آن‌ها از سال ۲۰۱۳ به این سو، در جریان جنگ داخلی سوریه، به آسیب‌دیدگان و زخمی‌های حملات هوایی و موشکی کمک می‌کنند.
به گفته مقام‌های رسمی هفت تن از اعضای «دفاع مدنی» در روز ۲۱ مرداد ماه در سرمین، که منطقه‌ای مسکونی در ادلب است، هدف قرار گرفته‌اند. در حال حاضر هویت مهاجمانی که به روی امدادگران آتش گشوده‌اند، مشخص نیست. گزارش‌ها حاکی‌ست هر هفت نفر با شلیک به سرشان، کشته شده‌اند.
«دفاع مدنی» اعلام کرده دو مینی‌بوس و ادواتی دیگر نیز از محل دزدیده شده‌است.
طی سال‌های گذشته و در جریان جنگ داخلی سوریه، ده‌ها تن از امدادگران داوطلب حاضر در مناطق بحران‌زده، جان خود را از دست داده‌اند.
گروه «دفاع مدنی سوریه» از سوی شماری از دولت‌ها، از جمله آلمان، هلند، بریتانیا و آمریکا، کمک‌های مالی دریافت می‌کند.
جنگ داخلی سوریه که بیش از شـش سال است ادامه دارد، بین دست‌کم ۳۷۰ هزار تا نزدیک به نیم میلیون قربانی برجای گذاشته و نیمی از جمعیت کشور را آواره کرده‌است.