مشارکت شبه‌نظامیان حشد الشعبی عراق تحت حمایت ایران در جنگ علیه گروه داعش، مخالفان زیادی در داخل و عراق دارد. این مخالفت‌ها به دلیل گزارش‌های نهادهای حقوق بشری از اقدام‌های این گروه در مناطق نبرد صورت می‌گیرد.

نهادهای حقوق بشری تا کنون بارها از رفتارهای شبه‌نظامیان حشد الشعبی، ابراز نگرانی کرده و در این باره، به فیلم‌ها و عکس‌هایی منتشره از «نقض حقوق بشر توسط شبه‌نظامیان»، استناد کرده‌اند. در این‌جا به شماری از گزارش‌های منتشر شده در این باره اشاره می‌کنیم.

در یکی از فیلم‌هایی که در این باره منتشر شده، شخصی موسوم به ابوعزرائیل، با نام حقیقی ایوب الربیعی، عضو گروه شبه‌نظامی عراقی «کتائب امام علی» وابسته به ایران منتشر شده، در حالی که جسد یک تن را که طبق ادعا عضوی از داعش است روی زمین به خودرو بسته و آن را در جاده می‌کشد.

ویدئو زیر:

فیلمی هم منتشر شده که یکی از شبه‌نظامیان وابسته به ایران به نام «اکبر حیدری» را در روستای الحضر در غرب استان نینوا نشان می‌دهد. او در این فیلم که به خاطر فجیع بودن از انتشار آن معذوریم، می‌گوید که پس از یک هفته به محل درگیری بازگشته تا با بیرون کشیدن جسد از گور و قطع سر او با تبر انتقام سیلی حضرت زهرا را بگیرد.

این در حالی است که بند 34 از پروتکل الحاقی کنوانسیون ژنو مصوب 1949 احترام به قبر و اجساد کشته‌شدگان جنگی را گوشزد کرده است. قطع سر و مثله کردن اجساد مطابق ماده 21 اساسنامه رُم، سند پایه‌ دیوان بین‌المللی کیفری، ذیل عنوان «هتک حرمت انسانی و رفتار تحقیر آمیز» جنایت جنگی محسوب شده و قابل تعقیب در محاکم جنائی است.

باز هم ابو عزرائیل.. یکی از اعمال متداول شبه‌نظامیان تحت حمایت حکومت‌ ایران موسوم به «حشد‌الشعبی» که در عراق انجام می‌شود و تا کنون فیلم‌ها و عکس های بسیاری ازآن منتشر شده است دار زدن، سر بریدن و آتش زدن اجساد افراد منتسب به داعش است.

در فیلمی که که از ابوعزرائیل، منتشر شد، افراد گروه شبه‌نظامی «کتائب امام علی» دور جسد در حال سوختن فردی جمع شده‌اند و ابوعزرائیل با شمشیری در دست شروع به مُثله کردن و بریدن پای جسد می‌کند. تصاویر به قدری تکان‌دهنده هستند که انتشار و لینک دادن به آن‌ مقدور نیست. در فیلمی دیگر ابو عزرائیل در حال مثله کردن جسد یک داعشی دیده می‌شود. او در حالی که به جسد با چاقو ضربه می‌زند می‌گوید: «الان قلبش را در می‌آورم».

فیلمی از اعضای گروه شبه‌نظامی عراقی «حرکه حزب‌الله النجباء» وابسته به ایران در جنوب حلب منتشر شده جسد فردی را که به نظر می‌رسد متعلق به مخالفان مسلح سوری باشد با طناب به ماشین بسته روی زمین می‌کشند. در همان حال حاضران درصحنه او را «پسر عایشه و از نسل بنی‌امیه» خطاب می‌کنند.

در فیلمی که پیشتر از درگیری‌های جنوب حلب به درز کرده بود، تعدادی از عضو گروه «حرکه حزب‌الله‌ ‌النجباء»، در جاده‌ عبطین- شغدلیه دیده می‌شوند که یک مخالف مسلح سوری را بعد از قطع سر به آتش کشیده‌‌اند.

حرکه النجباء از گروه‌های سرشناس شبه‌نظامی در عراق است که اعضای آن توسط سپاه پاسداران تجهیز و برای مشارکت در عملیات جدید به حومه حلب منتقل شده‌ بودند.

پیشترتصاویری از قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران منتشر شده بود که وی را در جمع اعضای همین گروه نشان می‌داد.