خانه / اخبار مهم روز / الجبیر: سخنان ظریف درباره نزدیکی میان سعودی و ایران مضحک است

الجبیر: سخنان ظریف درباره نزدیکی میان سعودی و ایران مضحک است

العربیه.نت فارسی

عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی سه‌شنبه 5 سپتامبر، سخنان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره نزدیکی میان ایران و سعودی را «مضحک» توصیف کرد.

الجبیر همچنین گفت که ایران از راه حزب‌الله و حملات تروریستی، منطقه را بی ثبات می‌کند.

از دو سال پیش پس از آن‌که شماری از معترضان ایرانی به اعدام متهمان به اقدام‌های تروریستی در سعودی، به نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد حمله کردند، ریاض تمام روابط خود را با تهران قطع کرد. شماری دیگر از کشورهای عربی هم پس از این حادثه، روابط خود را با ایران قطع کرده یا سطح مناسبات را کاهش دادند.

وزیر امور خارجه سعودی یادآور شد، اگر ایران بخواهد روابط خود را با سعودی بهبود ببخشید، باید به تروریسم و دخالت‌های خود پایان دهد. او به این مساله هم اشاره کرد که «رهبران القاعده مقیم در ایران، دستور اجرای حملات در سعودی را صادر کردند».

الجبیر تاکید کرد: «هیچ جدیتی از سوی ایران برای گفت‌وگو و همکاری دیپلماتیک نمی‌بینیم».

وزیر امور خارجه سعودی درباره بحران قطر هم سخن گفت و در این باره اظهار کرد: «هیچ اشکالی ندارد اگر بحران قطر دو سال دیگر هم ادامه پیدا کند».

ژوئن گذشته کشور عربی و در راس آن‌ها سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، تمام روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند. این کشورها در بیانیه‌های جداگانه‌ای، قطر را به پشیتبانی از تروریسم متهم کردند.

الجبیر افزود: «برپایه شرایط تصمیم خواهیم گرفت که آیا تحریم‌های دیگری علیه قطر اعمال کنیم یا نه».

او ادامه داد: «بریتانیا در بحران قطر موضعی بی‌طرفانه گرفت و از دوحه حمایت نکرد».

وزیر امور خارجه سعودی توضیح داد: «ما جنگ یمن را انتخاب نکردیم بلکه این جنگ به ما تحمیل شد». او تاکید کرد: «در صورتی که سازمان ملل متحد مدیریت فرودگاه صنعا (پایتخت یمن) را برعهده گیرد، می‌توان این فرودگاه را بازگشایی کرد».