خانه / اخبار مهم روز / اثبات پوشالی بودن ادعای روسیه و سوریه در جنگ با داعش

اثبات پوشالی بودن ادعای روسیه و سوریه در جنگ با داعش

داعش

به درخواست روسیه ائتلاف بین‌المللی نظارت بر کاروان داعش را به تعلیق درآورد

در حالی که روسیه و ایالات متحده آمریکا با هماهنگی خود را برای آغاز عملیات آزادسازی دیر الزور آماده می‌کنند، ائتلاف بین المللی روز جمعه 8 سپتامبر 2017 اعلام کرد، به درخواست مسکو نظارت خود از طریق هواپیماهای جنگی بر مسیر کاروان اتوبوس‌های حامل اعضای داعش و خانواده‌های آنها در صحرای سوریه واقع در نزدیکی مرز عراق را به تعلیق در آورده است.

ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد:« به تعلیق در آوردن عملیات نظارت بر کاروان داعش، با درخواست روسیه و به هدف جلوگیری از برخورد با این گروه تندرو که در حال شکست خوردن در دیر الزور است، صورت گرفته است».

سرهنگ جان براگا، مدیر عملیات ائتلاف،بین المللی ضد داعش، گفت که نیروهای سوریه از نزدیکی 11 اتوبوس داعش در شرق صحرای سوریه گذر کردند بدون اینکه به آنها حمله کنند یا آنها را به قتل برسانند.

وی تاکید کرد، ائتلاف بین المللی به کاروان اتوبوس‌های داعش اجازه نزدیک شدن به مرز عراق داده نخواهد شد.

کاروان داعش هفته گذشته به دو گروه تقسیم شد گروهی به صحرای نزدیک مرز عراق رفته و گروهی وارد خاک سوریه که تحت کنترل اسد است پناه بردند.

در همین حال سرهنگ رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا ، روز چهارشنبه هفته گذشته در حساب کاربری توییتر خود اعلام کرد، جنگنده‌های ائتلاف 85 تن از اعضای داعش را به قتل رساندند.

دیلون، گفت که جنگنده‌های ائتلاف، به‌منظور جلوگیری از انتقال اتوبوس‌های حامل پیکارجویان داعش و خانواده‌هایشان از لبنان به دیرالزور در شرق سوریه، یک پل را منفجر کرده‌اند.

وی افزود که هدف از این بمباران، جلوگیری از اجرای توافق میان حزب‌الله لبنان و داعش برای انتقال نیروهای آن گروه، از منطقه‌ی الجرود در لبنان به دیرالزور در سوریه بوده است.

انتقال نیروهای داعش به منطقه‌ی دیرالزور در نزدیکی مرز عراق، بخشی از توافق آتش‌بس میان این گروه و حزب الله لبنان است.

این توافق ازسوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا و مقامات عراقی، مورد انتقاد قرار گرفته است.

یک منبع نزدیک به دولت سوریه گفت که ائتلاف بین‌المللی، با هلال احمر سوریه که کاروان داعش را در مسیر انتقال همراهی می‌کرد، تماس گرفته و گفته است که این کاروان، در صورت ورود به مناطق تحت کنترل گروه موسوم به «دولت اسلامی» (داعش) در سوریه، مورد حمله قرارخواهد گرفت.

این منبع گفته که نیروهای نزدیک به دولت سوریه، برای اجرای این توافق و ورود نیروهای داعش و خانواده‌هایشان به این کشور، در فکر راه‌حلی دیگر، ازجمله ورود آنها به شهرک الحمیمه و سپس انتقالشان به شهر السخنه هستند.

رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز اعلام کرد:«جنگنده‌های ائتلاف، برای جلوگیری از رسیدن آنها (نیروهای داعش) به سوریه، یک چاله‌ی بزرگ مقل چاه در مسیر حرکتشان ایجاد کردند و همچنین یک پل کوچک را منهدم کردند».