خانه / اخبار مهم روز / گزارش کمیته تحقیقاتی آمریکا: ایران سفر عاملان حملات 11 سپتامبر را تسهیل کرد

گزارش کمیته تحقیقاتی آمریکا: ایران سفر عاملان حملات 11 سپتامبر را تسهیل کرد

در مستند جدید تلویزیون العربیه درباره حملات 11 سپتامبر 2001 آمریکا که قسمت اول آن روز جمعه 9 سپتامبر در برنامه‌ای با عنوان «ایران و یازده سپتامبر» پخش شد، شماری از کارشناسان کمیته تحقیقاتی آمریکا برای اولین بار به ارتباط مستقیم ایران و حزب الله لبنان با شبکه القاعده در زمینه‌های آموزش و تجهیز «نیروهای تروریستی» برای انجام عملیات های بزرگ علیه آمریکا اشاره کردند.

این مستند نظرات چندین متخصص آمریکایی درباره نقش ایران در حملات 11 سپتامبر را منعکس می‌کند. یکی از کارشناسان کمیته تحقیقاتی  نقش ایران و حزب الله لبنان در حملات 11 سپتامبر را بسیار بنیادین و محوری دانسته و گفته است وقوع چنین حمله‌ای بدون ایفای نقش ایران و حزب الله لبنان غیر ممکن بود.

العربیه فارسی، قسمت اول این مستند را روز شنبه منتشر کرد. در قسمت دوم این مستند کمیته تحقیقات در گزارش خود آورده است : «ایران بدون شک سفر شماری از ربایند‌گان هواپیمای مسافربری که عاملان اصلی حملات بودند را تسهیل کرده است».

گزارش کمیته تحقیقات تاکید می‌کند که در بررسی‎های صورت گرفته ثابت می‌شود که ایران در عملیات 11 سپتامبر نقش بسیار بزرگتر از آنچه تصور می‌شد، ایفا کرده است.

این کمیته می‌افزاید، نقش ایران در عملیات آن‌چنان بزرگ و اساسی بوده که خود احتیاج به یک تحقیق گسترده و مستقل دارد.

در گزارش کمیته تحقیقات همچنین آمده است: «به زودی کمیسیون تحقیقاتی جدیدی که بتواند در باره همه شاخص‌های موجود بررسی‌های بیشتری بکند، تشکیل خواهد شد».

جانیس کیهارت، عضو سابق کمیته تحقیقات 11 سپتامبر، معتقد است که ایران با آموزش دادن ربایند‌گان هواپیمای آمریکایی و پشتیبانی مستقیم مالی از آن‌ها نقش مهمیدر این حادثه ایفا کرد.

این عضو محقق کمیته همچنین به کمک‌های حزب الله لبنان به عاملان حمله و عبور دادن آن‌ها از ایران نیز اشاره می‌کند.

شایان ذکر است، مستند جدید العربیه بسیاری از اسناد و دیدگاه‌های کارشناسان کمیته تحقیقات که نشان می‌دهد ایران در حملات 11 سپتامبر 2001 شریک اساسی بود را منعکس می‌کند.

این مستند که اخیرا در ایالات متحده آمریکا با مشارکت شماری از شخصیت‌های امنیتی و کارشناسان تحقیقاتی درباره حملات 11 سپتامبر تهیه شده، به نقش ایران و فعالیت‌های مشترک این کشور با القاعده پیش از کشته شدن اسامه بن لادن، در ابوت آباد پاکستان، می پردازد.