بقائی: برنامهای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هستهای نداریم
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، میگوید ایران برنامهای برای بازرسی آژانس بینالمللی انرژی اتمی از تأسیسات بمبارانشده هستهای ندارد.
او در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات اخیر مقامهای آمریکا مبنی بر آغاز بازرسی آژانس از تأسیسات ایران، با ادعای اینکه «در این خصوص هیچ شیوهنامهای وجود ندارد»، گفت: ما روال جاری را بر اساس معاهده منع اشاعه تسلیحات هستهای، موسوم به انپیتی ادامه خواهیم داد.
اسماعیل بقائی همچنین گفت در نشست سوئیس، هیئت مذاکرهکننده ایران دیداری با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی نداشت.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و جی دی ونس، معاون او روز دوشنبه از آغاز بازرسیهای آژانس از تاسیسات هستهای ایران پس از مذاکرات اخیر در سوئیس خبر داده بودند.
ایران از زمان حملات تابستان گذشته آمریکا و اسرائیل به تأسیسات هستهای فردو، نطنز و اصفهان، همکاریهایش با آژانس بینالمللی انرژی اتمی را کاهش داده و مانع از دسترسی بازرسان این نهاد به این تأسیسات شده است.
رد اظهارات ترامپ درباره نحوه صرف اموال مسدودشده
اسماعیل بقایی در صحبتهایش همچنین اظهارات رئیس جمهور آمریکا و معاونش درباره استفاده از اموال مسدودشده ایران برای خرید محصولات کشاورزی آمریکا را رد کرد.
او گفت: در رابطه با اموال آزاد شده هر طور که به صلاح کشور باشد تصمیم میگیریم.
به گفته او ایران «هیچ محدودیتی» درباره استفاده از منابع ندارد.
