خانه / اخبار مهم روز / حماس گفت که بعد از مذاکره با مصر تصمیم به انحلال حکومت غزه گرفته و با جنبش رقیب فتح آشتی خواهد کرد.

حماس گفت که بعد از مذاکره با مصر تصمیم به انحلال حکومت غزه گرفته و با جنبش رقیب فتح آشتی خواهد کرد.

حماس روز یکشنبه 17 سپتامبر 2017، گفت که بعد از مذاکره با مصر تصمیم به انحلال حکومت غزه گرفته و با جنبش رقیب فتح آشتی خواهد کرد.

حماس یک جنبش اسلامی است که در نوار غزه حکومت می‌کند. این جنبش اعلام کرد که آماده مذاکره با محمود عباس رییس دولت خودگردان فلسطینی برای تشکیل یک دولت واحد و انجام انتخابات است.

حماس در بیانیه خود گفت: «در پاسخ به تلاش‌های سخاوتمندانه مصر که نشان دهنده علاقه این کشور به پایان دادن به دودستگی‌ها و برقراری آشتی است و همچنین در ارتباط با علاقه حماس برای تشکیل دولت واحد، این جنبش این تصمیم را گرفته است».

مصر اخیرا مقامات حماس را برای مذاکرات آشتی به قاهره دعوت کرد و هفته گذشته عباس هم یک هیات نمایندگی به مصر اعزام نمود.

اما با این همه موانع بسیاری بر سر فرایند آشتی وجود دارد. هنوز معلوم نیست که آیا حماس حاضر است اختیار نیروهای امنیتی خود را به محمود عباس بدهد یا خیر. دولت عباس هم هنوز واکنشی نشان نداده است.

همچنین معلوم نیست که مصر چگونه موضع جدید خود را با موضع قبلی در ارتباط با رابطه بین حماس و محمد دهلان تطبیق خواهد داد.

حماس از سال ۲۰۰۷ تا کنون حکومت غزه را در دست دارد و کنترل این منطقه را بعد از یک جنگ داخلی با جنبش فتح به دست آورد.

نوار غزه در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری از جمله کمبود برق و آب روبرو بوده است. نوار غزه در محاصره اسراییل قرار دارد و مرز آن با مصر هم بارها بسته شده است. نوار غزه ۲ میلیون نفر جمعیت و یکی از بالاترین درصد بیکاری در جهان را دارد. از سال ۲۰۰۸ تا کنون حماس ۳ بار اسراییل به جنگ پرداخته و مقامات سازمان ملل ازاسراییل خواسته اند تا به بلوکه کردن این منطقه پایان دهد.