قطر همچنان اسلحه می‌خرد، این بار 24 جنگنده تایفون

در ادامه رفتارهای تحریک‌آمیز قطر از زمان آغاز بحران این کشور، مقامات دوحه اعلام کردند با دولت بریتانیا قراردادی امضا کرده‌اند که به موجب آن قطر 24 فروند جنگنده تایفون از بریتانیا می‌خرد.

خبرگزاری رسمی قطر، یکشنبه 17 سپتامبر 2017 اعلام کرد محمد العطیه، وزیر دفاع قطر با مقامات دولت بریتانیا درباره همکاری‌های دفاعی توافق کرده و بر اساس این توافق که میان وزیر دفاع قطر و مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا امضاء شد، دوحه 24 جنگنده تایفون از بریتانیا می‌خرد.

خبرگزاری قطر به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش کرد که جنگنده‌های تایفون به همراه همه تجهیزات خریده خواهند شد اما خبری درباره ارزش مالی این قرارداد منتشر نشد.

وزرات دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای که درباره این قرارداد منتشر کرد، اعلام کرد که این قرارداد “اولین قرارداد دفاعی بزرگ” است که پس از سال‌ها مذاکره با قطر منعقد می‌شود.

جنگنده یوروفایتر تایفون یک جنگنده چندمنظوره است که توسط کنسرسیوم اروپایی شامل بریتانیا , اسپانیا , ایتالیا , آلمان ساخته شد. این جنگنده اولین پرواز خود را در 27 مارس 1994 انجام داد و برای اولین بار در 4 آگوست 2003 رونمایی شد.

قطر در ماه ژوئیه گذشته نیز قراردادی به مبلغ 12 میلیارد دلار برای خرید جنگنده‌های اف 15 با بوئینگ آمریکا و قراردادی 6 میلیارد دلاری برای خرید 7 کشتی جنگی با ایتالیا امضاء کرد.