سعودی از بارزانی خواست میانجی‌گری‌های بین‌المللی برای حل بحران همه‌پرسی را بپذیرد

ثامر السبهان وزیر مشاور سعودی در امور خلیج، از مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان خواست میانجی‌گری‌های بین‌المللی برای حل و فصل بحران مرتبط با همه‌پرسی استقلال از عراق را بپذیرد و نگذارد این کشور با بحرانی دیگر دست به گریبان بشود.

به گزارش العربیه، السبهان در پیامی که در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرده، نوشته است: «نگاهم به حکمت و شجاعت مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان هستند تا میانجی‌گری‌های بین‌المللی را برای حل و فصل بحران کنونی در چارچوب پیشنهادهای سازمان ملل متحد بپذیرد و عراق را از دست به گریبان شدن با بحران‌هایی که نیازی به آن‌ها ندارد، دور کند».

مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق روز شنبه 16 سپتامبر، با ثامر السبهان، وزیر مشاور در امور خلیج عربی پادشاهی سعودی در اربیل دیدار کرده بود.

در بیانیه‌ای که دفتر ریاست اقلیم کردستان در این باره منتشر کرد آمده است: «وزیر مشاور سعودی بر تداوم روابط دوستانه میان ریاض و اربیل تاکید و آمادگی کشور متبوعش را برای میانجیگری میان اقلیم کردستان و بغداد اعلام کرد».

بنا بر این بیانیه، بارزانی قدردانی خود و مردم کردستان را از مواضع ملک سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهدش، شاهزاده محمد بن سلمان و اهمیتی که به کردستان می‌دهند، ابراز و بر روابط دیرینه میان سعودی و کردستان تاکید کرد.

این بیانیه می افزاید که بارزانی تاکید کرد اقلیم کردستان، هیچ گاه راه را در برابر گفت‌گو و مذاکره نبسته است.

در همین راستا، مسعود بارزانی بغداد با متهم کردن بغداد به تلاش برای بر هم زدن ثبات و امنیت، تاکید کرد که همه‌پرسی در موعد اعلام شده یعنی روز 25 ماه جاری، برگزار خواهد شد.

در همین حال حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز شنبه تهدید کرد در صورتی که برای تحمیل نتایجه همه پرسی، از زور استفاده کند و همه پرسی به آشوبی بیانجامد که به دیگر نژادها زیان بزند، بغداد علیه اقلیم کردستان مداخله نظامی خواهد کرد.

مجلس اقلیم کردستان به اتفاق آرا به برگزاری همه‌پرسی در 25 ماه سپتامبر رای داده است.

آخرین تحول‌ها

در آخرین تحولات، بارزانی دوشنبه 18 سپتامبر در حاشیه دیدار با مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا گفت: «طرح‌های ارائه شده برای لغو همه پرسی، شامل ضمان‌هایی برای مذاکره با بغداد بر سر استقلال اقلیم کردستان نیست».

او با بیان این‌که «راهکاری جز استقلال باقی نمانده»، افزود: «خواست‌ها برای تعویق همه‌پرسی برای با هدف گفت‌وگو با بغداد، بدون مشخص شدن محتوای گفت‌وگوها و تضمین‌های بین‌المللی در این باره مطرح می‌شود».

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که رجب طیب اردوغان و امانوئل مکرون روسای جمهوری ترکیه و فرانسه، طرحی برای فشار بر اقلیم کردستان و متقاعد کردنش به چشم‌پوشی از همه‌پرسی، ارائه دادند. ارائه این طرح با مانور نظامی جدید ترکیه در مناطق مرزی با عراق همزمان شده است.

اصل این طرح بر میانجی‌گری میان اربیل و بغداد استوار است اما در صورت اصرار کُردها بر استقلال، ترکیه تحریم‌هایی برای تحریم اقلیم کردستان به فرانسه، ارائه خواهد داد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و شماری از احزاب در این اقلیم، 25 سپتامبر را موعدی برای برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اقلیم از عراق اعلام کرده‌اند.

این تصمیم با مخالفت دولت عراق و شماری از کشورها از جمله آمریکا، ترکیه، بریتانیا و ایران مواجه شده است.

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دوشنبه 18 سپتامبر گفت که رسما از اقلیم کردستان خواست طرح خود برای برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز 25 سپتامبر را به حال تعلیق در آورد.

در همین حال دادگاه عالی فدرال عراق دوشنبه، حکم منع برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان را صادر کرد. دستور دادگاه دارای ثقلی قانونی است اما به طور عملی، نمی‌توان آن را در اقلیم کردستان که پلیس و دولت خاص خود را دارد، اجرا کرد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و شماری از احزاب در این اقلیم، 25 سپتامبر را موعدی برای برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اقلیم از عراق اعلام کرده‌اند.

این تصمیم با مخالفت دولت عراق و شماری از کشورها از جمله آمریکا، ترکیه، بریتانیا و ایران مواجه شده است.