تیلرسون:اگر قرار است به توافق هسته ای پایبند بمانیم، باید تغییراتی در آن داده شود

وزیر خارجه آمریکا سه شنبه شب پس از اظهارات رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل گفت: اگر برجام اصلاح نشود، واشنگتن از آن خارج می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت که اگر در بندهایی از برجام تغییرات و اصلاحات صورت نگیرد، واشنگتن از این توافق خارج خواهد شد.

تیلرسون به فاکس نیوز گفته ما با نقایص توافق هسته ای آشنا هستیم؛ برخی از بندها باید اصلاح شوند وگرنه ما نمیتوانیم در آن بمانیم.

او گفت: اگر قرار است به توافق هسته ای پایبند بمانیم، باید تغییراتی در آن داده شود.
رکس تیلرسون ۲۸ شهریور ماه در گفت‌وگویی با شبکه «فاکس» در مورد بخش‌هایی از توافق اتمی موسوم به «غروب» ابراز نگرانی کرده‌است.
اشاره وزیر خارجه ایالات متحده آن قسمت از توافق میان ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی دیگر است که بر پایه آن بخشی از محدودیت‌های فعلی در برابر تهران، به مرور برچیده می‌شوند.
تیلرسون می‌گوید «اگر قرار است ما به توافق [اتمی با] ایران پایبند بمانیم، باید در آن تغییراتی داده شود. به‌طور ساده الزامات مربوط به ‘غروب’، راه معقولی رو به جلو نیست».
به گفته وزیر خارجه آمریکا این بخش‌ها، مسئولیت‌ها را بر گردن آیندگان می‌اندازد تا با آن روبه‌رو شوند.
سخنان آقای تیلرسون در مصاحبه با شبکه فاکس در حالی‌ست که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در جریان نخستین سخنرانی خود در سازمان ملل متحد، از حکومت ایران، به عنوان حکومتی «یاغی» نام برده و بار دیگر تاکید کرده‌است که توافق اتمی صورت گرفته در دولت پیشین کشورش با تهران، «بدترین توافق» یک طرفه‌ای است که آمریکا تاکنون امضاء کرده است. ترامپ گفته این توافق یک شرمساری برای ایالات متحده است.

دیگر منتقد سرسخت این توافق، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در سخنرانی خود در سازمان ملل، از جامعه جهانی خواست این توافق را کنار بگذارد یا در آن تغییراتی کلی ایجاد کند.

این در حالیست که مشاور خامنه ای در امور بین الملل در باره پیشنهاد غربی‌ها برای از سرگیری مذاکرات گفت: تجدید مذاکره برجام از طرف جمهوری اسلامی پذیرفته نمی‌شود.

ولایتی در گفتگو با صدا و سیما افزود: یکبار این مذاکرات انجام شده و هیچ تردیدی از سوی هیچ کشوری در این قرارداد و موافقتنامه پذیرفته نیست و به هیچ وجه این پیشنهادات پذیرفته نخواهد شد.