خانه / اخبار مهم روز / تیلرسون بعد از نشست وزرای ایران و ۱+۵: ایران بعد از برجام انتظارات را برآورده نکرد

تیلرسون بعد از نشست وزرای ایران و ۱+۵: ایران بعد از برجام انتظارات را برآورده نکرد

 تیلرسون

آقای تیلرسون بعد از حضور در نشست مشترک برجام با حضور وزیر خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ با خبرنگاران سخن گفت.
آقای تیلرسون بعد از حضور در نشست مشترک برجام با حضور وزیر خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ با خبرنگاران سخن گفت.

وزیر خارجه ایالات متحده بعد از شرکت در نشست مشترک وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ گفت انتظار از توافق این بود که به ثبات در خاورمیانه منجر شود اما از زمان توافق، تنها چیزی که در منطقه رخ نداده، همین بود. آنچه در دو سال اخیر شاهد هستیم این است که انتظارات سیاسی برجام برآورده نشده و در دو سال اخیر ایران به رفتارهای بی ثبات کننده خود در منطقه ادامه داده است.

رکس تیلرسون چهارشنبه ۲۹ شهریور در یک نشست خبری با خبرنگاران شرکت کرد. او که ساعتی پیشتر در نشست مشترک برجام شرکت کرده بود، گفت که با وزیر خارجه ایران دست داده و درباره مسایل سیاسی برجام صحبت کرد.

ایران و شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، پس از بیش از یک دهه گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای تهران، روز ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در پایتخت اتریش به توافقی نهایی دست یافتند که در ازای اعمال محدودیت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بخشی از تحریم‌های آن کشور لغو می‌شوند.

از زمان روی کار آمدن پرزیدنت ترامپ او بارها از بد بودن توافق هسته ای گفته بود و نشست مشترک چهارشنبه شب اولین ملاقات وزیر خارجه دولت جدید آمریکا و ایران بود.
این نخستین حضور وزیر خارجه دولت ترامپ در نشست مشترک کشورهای پنج بعلاوه یک و ایران است.
این نخستین حضور وزیر خارجه دولت ترامپ در نشست مشترک کشورهای پنج بعلاوه یک و ایران است.

آقای تیلرسون گفت: انتظار از توافق هسته ای این بود که بعد از آن، تنش سازی های ایران در منطقه کاهش یابد اما متاسفانه اینطور نشده است و این مایه نگرانی است. ایران بعد توافق از اسد و جنایت هایش حمایت کرده، در یمن و بحرین دخالت داشته و برخلاف قطعنامه شورای امنیت آزمایشهای موشکی داشته است.

براساس قطعنامه شورای امنیت ایران از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده اما ایران تاکنون چند آزمایش موشک بالستیک داشته است.

آقای تیلرسون از تلاش آمریکا برای متقاعد کردن متحدان اروپایی برای گوشزد کردن تخلفات ایران گفت و افزود: از متحدان خواستیم که نگرانی ما را بفهمند که ایران با اقداماتش به روح برجام متعهد نیست و اینکه فهمیدن این نقض برجام نیست و آنها باید به ایران این را بگویند.

آقای تیلرسون به سخنان روز چهارشنبه حسن روحانی اشاره کرد و درباره اینکه مذاکره با ایران ادامه خواهد یافت، گفت، دیپلمات ها معمولا خوشبین ترین فرد دولت است. ما برای تخلفات ایران تحریم تنظیم کردیم اما همینجا بگویم که تا زمانی که ایران به تعهداتش در برجام کند، ما نیز به برجام متعهد هستیم.

در بخش پرسش و پاسخ از آقای تیلرسون درباره تصمیم نهای پرزیدنت ترامپ درباره پایبندی برجام پرسیده شد. آقای ترامپ روز چهارشنبه اعلام کرد تصمیمش را گرفته اما اعلام نکرد. وزیر خارجه آمریکا گفت خود آقای ترامپ این تصمیم را به موقع اعلام خواهد کرد.

تیلرسون در پاسخ به اینکه موگرینی گفته همه با موثر بودن برجام موافقند، گفت در بحث تکنیکی آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش شده که ایران همکاری دارد و کسی به آن معترض نیست اما در مورد بحث سیاسی اختلافاتی هست.

وی تاکید کرد: آمریکا به برجام پایبند است و به نحوی که در تناقض با برجام نباشد، به تقابل با اقدامات منطقه‌ای ایران پرداخته است.