خانه / اخبار مهم روز / آیا ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را پیش از 15 اکتبر لغو خواهد کرد؟

آیا ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را پیش از 15 اکتبر لغو خواهد کرد؟

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد چهارشنبه 20 سپتامبر تاکید کرد که سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نشان از عزم او برای لغو توافق هسته‌ای با ایران ندارد؛ با این وجود گمانه‌زنی‌ها درباره اصلاح یا لغو این توافق به شدت در مجامع بین‌المللی و رسانه‌های آمریکایی، مطرح می‌شود.

بدون شک ترامپ از بندهای توافق هسته‌ای «خشنود نیست». او بارها این توافق را «بد» توصیف کرده، اما موانعی قانونی و بین‌المللی، مانع از آن می‌شود تا رئیس جمهوری آمریکا بتواند از توافق خارج شود.

با این وجود، شبکه خبری NBC به نقل از منابع مسئول گزارش داد که ترامپ، به لغو یا دستکم اصلاح توافق هسته‌ای با ایران، تمایل دارد.

این منابع گفتند که ترامپ تا پیش از 15 اکتبر، تصمیم خود را در این باره خواهد گفت و به قانونگذاران آمریکایی 60 روز زمان خواهد داد تا درباره امکان و راه‌های از سرگیری تحریم‌های ایران، بحث کنند.

این منابع همچنین گفتند که به احتمال زیاد، رئیس جمهوری آمریکا در پی بررسی اقدام دیگری است و به متحدان اروپایی، 90 روز برای از سرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران مهلت داده است.

اعلام روز چهارشنبه ترامپ مبنی بر این‌که تصمیم خود را درباره توافق هسته‌ای گرفته، احتمالا باعث بیشتر شدن گمانه‌زنی‌ها خواهد شد. البته او درباره محتوای این تصمیم، سخنی به میان نیاورد.

از سویی رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ترامپ تا کنون جز تیم ویژه خود را در جریان تصمیمش قرار نداده است.

از سوی دیگر، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که نیازی به از سرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد چرا که به گفته او «این توافق به خوبی در حال اجرا شدن است».

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان)، 16 ژوئیه 2015 حاصل شد و یک سال بعد به اجرا در آمد. برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این فعالیت‌ها، به تعلیق درآمد.