خانه / اخبار مهم روز / شورای امنیت مخالفت خود با رفراندم استقلال کردستان را اعلام کرد

شورای امنیت مخالفت خود با رفراندم استقلال کردستان را اعلام کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد،

شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه پنجشنبه 21 سپتامبر 2017 با رفراندم استقلال اقلیم کردستان عراق که قرار است روز دوشنبه برگزار شود، مخالفت کرد.

شورای امنیت سازمان ملل با تاکید بر حق حاکمیت و یکپارچگی عراق، هشدار داد که اقدام یکجانبه اقلیم کردستان می‌تواند باعث بی‌ثباتی در منطقه شود.

شورای امنیت در بیانیه خود که به اتفاق آرا 15 عضو این شورا صادر شد، «نگرانی خود را در باره پیامدهای بی‌ثبات کننده اقدام حکومت اقلیم کردستان برای برگزاری یکجانبه رفراندم، ابراز داشت.

اقلیم کردستان عراق قصد دارد روز 25 سپتامبر بر سر موضوع جدایی از عراق و تشکیل یک کشور مستقل همه‌پرسی برگزار کند.

ایران، ترکیه، عراق و اغلب کشورهای غربی با این رفراندم مخالفت کردند.

مقامات ایران ضمن مخالفت شدید با رفراندم کردستان می‌گویند که برگزاری این همه پرسی با «منافع اقلیم کردستان» در تضاد است. ترکیه نیز تهدید کرده که چنانچه همه‌پرسی اجرا شود و اقلیم کردستان اعلام استقلال کند آنکارا تمام مرزهای خود را با اقلیم کردستان خواهد بست.

با همه این واکنش های منطقه‌ای و بین المللی، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، گفته که مخالفت‌ها با همه‌پرسی را نمی‌پذیرد، چون مخالفان رفراندوم هیچ “پیشنهاد جایگزینی” نداده‌اند.

بارزانی افزوده که امیدوار است کردها ناچار نباشند بر سر مناطق مورد مناقشه‌ای مانند کرکوک بجنگند، اما اگر کسانی بخواهند در این مورد به اسلحه متوسل شوند، با آنها مقابله خواهند کرد.

دولت عراق نیز تهدید کرد که اگر مسئله استقلال اقلیم کردستان به خشونت کشیده شود، بغداد به اقدام نظامی متوسل خواهد شد.