خانه / اخبار مهم روز / حکومت بشار اسد از رسیدن کمک‌های بین‌المللی به ۸۷ درصد نیازمندان این کشور جلوگیری کرده است

حکومت بشار اسد از رسیدن کمک‌های بین‌المللی به ۸۷ درصد نیازمندان این کشور جلوگیری کرده است

غیرنظامیان سوریه

گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه 21 سپتامبر، اتحادیه اروپا را به “سیاسی‌ کردن” موضوع بازسازی سوریه متهم کرد و گفت اینکه اروپایی‌ها تعهد خود به بازسازی سوریه را به گذار سیاسی در این کشور مشروط کرده‌اند، “غیرقابل قبول” است. این درحالی است که اتحادیه اروپا اعلام کرده که حکومت بشار اسد رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان سوریه را تضمین نمی‌کند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در یک جلسه در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: “سیاسی کردن مسائل مربوط به کمک‌های انسانی و اظهارنظرها درباره ضرورت رسیدن به پایان روند سیاسی در سوریه غیرقابل قبول است.”

این نشست با ریاست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و در ادامه کنفرانس بروکسل در ماه آوریل برگزار شد. در نشست پیشین مقرر شد که شش میلیارد دلار کمک‌های انسانی تا پایان سال 2017 برای سوریه در نظر گرفته شود.

اما اروپایی‌ها معتقدند تا زمانی که یک روند گذار سیاسی “معتبر” در سوریه محقق نشود، تأمین مالی برای بازسازی این کشور غیرممکن است.

در حالی که روسیه به همراه ایران از حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند، این مقام روس تأکید کرد که باید از طریق سازمان ملل متحد و دیگر راه‌ها، هزینه بازسازی مدارس، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های اصلی سوریه پرداخت شود.

این موضع‌گیری وزارت امورخارجه روسیه در حالی است که این کشور از زمان دخالت نظامی‌اش در سوریه از 2015 تاکنون صدها حمله هوایی در سوریه انجام داده است.

در واکنش به روسیه، فرانگ گلت، نماینده بریتانیا در این نشست گفت که بازسازی سوریه باید در جهت صلح باشد و نه “هدیه‌ای” به رژیم سوریه که شهرهای خودش را ویران کرده است.

این مقام بریتانیایی اضافه کرد که حکومت بشار اسد همچنان به محاصره شهرها و جلوگیری از رسیدن کمک‌های انسانی به غیرنظامیان ادامه می‌دهد.

همچنین کریستو استیلیانید، کمیسر اتحادیه اروپا در زمینه کمک‌های انسانی گفت که این کمک‌ها فقط به دست 13 درصد از چهارمیلیون نیازمند سوریه رسیده و حکومت بشار اسد از دسترسی کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان سوریه را تضمین نمی‌کند.

تلگرام آفتابکاران