خانه / اخبار مهم روز / ایران از موشک بالستیک «خرمشهر» با برد 2هزار کیلومتر رونمایی کرد

ایران از موشک بالستیک «خرمشهر» با برد 2هزار کیلومتر رونمایی کرد

ایران روز جمعه 22 سپتامبر 2017 از یک موشک بالستیک جدید با برد 2 هزار کیلومتر با نام «خرمشهر» رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جدیدترین موشک بالستیک ایران، بامداد امروز جمعه در مراسم رژه نیروهای مسلح این کشور در تهران با حضور مقامات عالی‌رتبه سیاسی و نظامی رونمایی شد.

این موشک بالستیک «خرمشهر» نام دارد ولی هیچ ویژگی یا مشخصاتی از آن تا این لحظه منتشر نشده است.

سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه طی سخنانی در حاشیه برگزاری رژه نیروهای مسلح در تهران، درباره رونمایی از موشک «خرمشهر» گفت:«این موشک، دستاورد جدیدی است که وزارت دفاع برای سپاه ساخته است».

وی افزود: «موشک خرمشهر 2000 کیلومتر برد دارد و قابلیت حمل کلاهک تا 1800 کیلومتر را داراست و می تواند به جای یک کلاهک، چند کلاهک حمل کند».

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: «روند آموزش موشک بالستیک خرمشهر شروع شده و به زودی در نیروی هوافضای سپاه عملیاتی می‌شود».

یکی از موارد اختلاف ایران با کشورهای غربی درباره برنامه موشکی این کشور است. کشورهای غربی بر این باورند که براساس مصوبه شورای امنیت، تهران باید از فعالیت‌‌های خود در زمینه ساخت موشک‌های بالستیک خودداری کند.

اما مقامات ایران با رد این خواسته کشورهای غربی می‌گویند که مفاد توافق هسته‌ای میان تهران و غرب شامل محدودیت برنامه موشکی ایران نمی‌شود.

رونالد ترامپ بارها از ایران به دلیل آنچه که او عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نامید، انتقاد کرد.

کارشناسان معتقدند که رونمایی تهران از موشکی بالستیک با برد 2 هزار کیلومتر در شرایط کنونی، تنش میان ایالات متحده و ایران در باره توافق هسته‌ای را شدیدتر می کند.