پادشاه عربستان سعودی:«ایران باید از مداخله در کشورهای خاورمیانه دست بردارد».

پادشاه عربستان سعودی در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تاکید کرد که «ایران باید از مداخله در کشورهای خاورمیانه دست بردارد».

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، ملک سلمان بن عبدالعزیز که به مسکو سفر کرده است روز پنجشنبه ۱۳ مهر گفت: «ما تاکید داریم که امنیت و ثبات در منطقه خلیج [فارس] و خاورمیانه لازمه فوری برای دستیابی به ثبات و امنیت در یمن است.»

وی افزود: «این مسئله ایجاب می‌کند که ایران دست از مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه بردارد و به اقدامات خود که شرایط را در منطقه بی‌ثبات می‌کند، پایان دهد.»

سخنان پادشاه عربستان سعودی در شرایطی مطرح شده که جمهوری اسلامی ایران نیز آن کشور را به دخالت در امور داخلی خود و برخی از کشورهای منطقه متهم کرده است.

سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز از آنجا که نخستین دیدار یکی از پادشاهان عربستان سعودی از روسیه محسوب می‌شود، اهمیتی ویژه یافته و تحلیلگران به‌خصوص آن را در رابطه با بهای جهانی نفت حیاتی می‌دانند.

بر اساس گزارش‌ها، مسکو و ریاض در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های مالی مشترکی که میلیاردها دلار ارزش آن است به توافق رسیده‌اند. یکی از این موارد، سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری عربستان سعودی در بخش انرژی روسیه است.

در همین حال،‌ برخی گزارش ها حاکی از امضای پیش نویس توافقنامه ای بین دو کشور در مورد فروش سیستم ضد هوایی «اس ۴۰۰» و موشک ضد تانک «کومت» از سوی روسیه به عربستان سعودی است.

اما این دو کشور در عرصه سیاست خارجی اختلافاتی اساسی با یکدیگر دارند از جمله در جنگ داخلی سوریه که مسکو از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند و ریاض از شورشیان. در عین حال ایران نیز که رقیب اصلی منطقه‌ای عربستان سعودی محسوب می‌شود در جنگ سوریه، کنار روسیه و حکومت بشار اسد قرار گرفته است.

حمایت تهران و مسکو از حکومت بشار اسد، انتقادهایی را به همراه داشته است.

اختلافات ایران و عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن نیز نمود بارزی یافته است به طوری که ایران از شورشیان حوثی حمایت می‌کند و عربستان از حکومت یمن.

در این حال، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، عنوان کرده که رهبران عربستان سعودی و روسیه در رابطه با موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم و پیدا کردن راه‌حل‌های صلح‌آمیز برای جنگ‌های خاورمیانه توافق حاصل کرده‌اند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز گفت که روابط ریاض و مسکو «به مرحله‌ای تاریخی رسیده است» و آنها باور دارند که تقویت روابط دو جانبه «تاثیر مثبتی بر ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و جهان خواهد داشت».