سازمان ملل متحد: آمار کودکان کشته شده در افغانستان در سال 2016 بی‌سابقه است

سازمان ملل متحد گزارشی را روز جمعه 6 سپتامبر 2017، منتشر کرد که در آن شمار کودکانی که سال 2016 در افغانستان کشته و زخمی شدند بی‌سابقه گفته شده است.

به گزارش سایت “اشپیگل آنلاین”، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در نیویورک به رسانه‌ها گفت: “خشونت علیه کودکان وحشتناک و غیرقابل قبول است”.

بر اساس گزارش سازمان ملل، در سال 2016 بیش از 8000 کودک کشته و زخمی شدند که 3512 کودک تنها در افغانستان کشته شدند.

به گفته‌ دبیر کل سازمان ملل، این تعداد چهار برابر سال 2015 است و تا کنون در افغانستان سابقه نداشته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنان اعلام کرد که در سال 2016 تعداد کودکانی که برای جنگ به کار گرفته شده‌اند در کشورهای سوریه و سومالی بیش از دو برابر شده است.

سازمان ملل در این گزارش، یک لیست سیاه از مسئولان شرایط تحمیلی به کودکان تهیه کرده که در آن نام سازمان‌هایی از افغانستان، افریقای مرکزی، کنگو، مالی، عراق، میانمار، سومالی، سودان، سوریه و یمن آمده است.

این گزارش سازمان ملل در مورد کشته شدن کودکان افغانستان در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر حدود پنج روز پیش گزارشی را منتشر کرده بود که بر اساس آن، ایران از کودکان مهاجر افغان که در این کشور زندگی می‌کنند برای جنگ در سوریه استفاده می‌کند.

این سازمان چندین مورد کشته شدن کورکان مهاجر افغان در سوریه را در این گزارش ذکر کرده بود.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، طبق قوانین بین‌المللی، استخدام کودکان زیر 15 سال برای شرکت در جنگ، از جرایم جنگی به شمار می‌آید.