خانه / اخبار مهم روز / جیمز متیس: مراقب اقدام‌های تحریک‌آمیز ایران هستیم

جیمز متیس: مراقب اقدام‌های تحریک‌آمیز ایران هستیم

 

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که از راهبرد جدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در قبال حکومت ایران حمایت می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای هیل، متیس روز جمعه به وقت آمریکا گفت: من به رئیس‌جمهور مشورت می‌دهم. او منتخب مردم آمریکا است و من از راهبرد او درباره حکومت ایران که امروز مشخص شد، حمایت می‌کنم.

متیس، در کنار «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا و «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، پیش از این به عنوان یکی از اعضای کابینه ترامپ شناخته می‌شد که با موضع او درباره توافق هسته‌ای مخالف بود.

در همین حال، ارتش آمریکا روز جمعه اعلام کرد که به منظور حمایت از راهبرد جدید ترامپ در قبال حکومت ایران در راهبردهای همکاری امنیتی و برنامه های خود بازنگری می کند.

آدریان رنکین گالوی، یک سخنگوی پنتاگون گفت که وزارت دفاع آمریکا در مواضع و طرح های ارتش بازنگری می کند اما جزئیات آن را اعلام نکرد.

وی افزود: ما در حال یافتن زمینه های جدید همکاری با متحدان هستیم تا فشار بیشتری بر رژیم ایران وارد بیاوریم و نفوذ بی ثبات کننده آنها را خنثی کنیم.

رئیس ‌جمهور آمریکا روز جمعه، ۲۱ مهرماه، در چارچوب  راهبرد جدید خود در قبال ایران، به وزارت خزانه‌داری اجازه داد که سپاه پاسداران ایران را به فهرست تحریم‌هایش اضافه کند.

آقای ترامپ همچنین تصریح کرد که بر پایه اطلاعات متقنی که در اختیار او قرار گرفته، قادر به تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز جمعه خبر داد که این وزارتخانه در پی شناسایی حوزه‌های جدیدی است که در آنها می‌توان «با همکاری با متحدان» آمریکا بر ایران اعمال فشار کرد.

سخنگوی پنتاگون گفت: «ما در حال شناسایی حوزه‌های جدیدی هستیم که می‌توانیم با متحدان‌مان بر ایران اعمال فشار کنیم، نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران را خنثی کنیم و قدرت تهاجمی ایران را به‌ویژه از نظر حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی محدود کنیم.»

در همین زمینه، ساعتی بعد از سخنرانی دونالد ترامپ، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در پنتاگون اعلام کرد که در پی راهبرد تازه آقای ترامپ، اکنون «نخستین اولویت» او مشاوره مستقیم با متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه و دیگر نقاط جهان خواهد بود.

تنها کشورهایی که در پی سخنرانی آقای ترامپ از راهبرد جدید او استقبال کرده و اقدام او را ستودند عربستان سعودی و اسرائیل بودند که به‌ویژه در سال‌های گذشته با جمهوری اسلامی یا مناسباتی پر فراز و نشیب داشته یا اصلا رابطه نداشته‌اند.

به گفته آقای متیس، او اکنون می‌خواهد بفهمد که نظر متحدان آمریکا درباره «سوء‌رفتار» جمهوری اسلامی در حوزه‌هایی غیر از فعالیت اتمی چیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، اشاره وزیر دفاع آمریکا را به حمایت ایران از «گروه‌های افراطی» و برنامه موشک‌های بالیستیک در ایران دانسته است.

جیمز متیس همچنین تاکید کرده است که ایالات متحده بر آن است تا جمهوری اسلامی را از ارسال سلاح به یمن «منصرف کند». او همچنین به ارسال مواد منفجره به بحرین و به حزب‌الله لبنان اشاره کرد.

جمهوری اسلامی همواره و به‌ویژه در سال‌های گذشته از طرف همسایگان عرب خود در حوزه خلیج فارس متهم بوده است که در امور داخلی آنها دخالت کرده و به بعضی از آنها سلاح و مواد منفجره ارسال می‌کند.

در حالی که تهران همواره این اتهامات را رد کرده، خبرگزاری رویترز در مردادماه سال جاری درگزارشی به نقل از منابع ایرانی و غربی نوشت که سپاه پاسداران در چند ماه گذشته از طریق آب‌های آزاد بین کویت و ایران برای حمل تسلیحات به حوثی‌های یمن استفاده کرده است.

کویت یک روز بعد رسما این گزارش را تکذیب کرد.

ایران در یمن از حوثی‌های شیعه حمایت می‌کند که با دولت رسمی یمن و حامی آن یعنی عربستان سعودی در جنگ هستند.

ترامپ گفت: «ما با متحدان خود برای مقابله با فعالیت‌های خرابکارانه ایران همکاری خواهیم کرد، تامین مالی تروریسم از سوی رژیم ایران را متوقف می‌کنیم، با موشک‌های ایران که کشورهای همسایه این کشور را تهدید می‌کند مقابله خواهیم کرد و به این رژیم اجازه دستیابی به سلاح اتمی را نخواهیم داد».

ترامپ در تشریح اجرای استراتژی خود گفت که با تحریم سپاه پاسداران ایران شروع خواهد شد که معرف رهبر «فاسد» ایران است که «تمام ثروت کشور را در راه گسترش ناامنی صرف می‌کند».

رییس جمهوری آمریکا افزود که از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواسته تا «سپاه پاسداران ایران و وابستگانش را مورد تحریم قرار دهد».

دونالد ترامپ گفت باید به توافق جدیدی با ایران که منافع آمریکا را بیشتر تامین کند دست یابیم، و افزود که توافق اتمی به ایران فرصت داد تا بعضی از عوامل برنامه اتمیش را توسعه دهد.