خانه / اخبار مهم روز / قاسم سلیمانی نقش مستقیم در آوارگی مردم کرکوک و اقدامات جنایتکارانه پس از آن دارد

قاسم سلیمانی نقش مستقیم در آوارگی مردم کرکوک و اقدامات جنایتکارانه پس از آن دارد

اقدام تجاوزکارانه نیروهای تحت امر  قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس با اقدامات جنایتکارانه شبه نظامیان تحت امرش به نام حشد الشعبی باعث بی خانمان شدن تعداد زیادی از مردم کرکوک و ناگزیر شدن آنها به خروج اجباری از خانه و کاشانه شان شده است. همان روز جاده خروجی کرکوک با ترافیک شدید خودروهایی که قصد خروج از شهر را داشتند، مواجه شد.

خبرگزاری فرانسه بعد از حمله همه جانبه نظامی نیروهای عراقی به مناطق جنوبی کرکوک گزارش داد: دهها نفر از نیروهای کرد کشته و زخمی شده‌ و هزاران نفر از ساکنان کرکوک نیز بعد از آغاز عملیات از سوی نیروهای عراقی و شبه نظامیان حشد الشعبی از شهر گریخته‌اند.

شورای امنیت دولت محلی کردستان عراق در بیانیه‌ای درباره تحولات و درگیری‌های دوشنبه شب در جنوب کرکوک اعلام کرد که اقدام‌های تحریک‌آمیز ابتدا از سوی حشد الشعبی (مزدوران شیعی سلیمانی) آغاز شده و نیروهای پیشمرگ به آن پاسخ داده‌اند.

شبکه خبری «روداو» نزدیک به دولت محلی کردستان عراق با انتشار تصویر جلسه پاسدار سلیمانی با سرکردگان شبه نظامیان شیعی “حشد الشعبی” عراق آن را جلسه اشغال کردستان عراق عنوان کرده است.

در پی درگیری‌ها بر سر کرکوک و تسلط کامل دولت مرکزی عراق بر این شهر، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد واشنگتن طرف هیچ یک از نیروهای عراقی و کرد این کشور را در درگیری مذکور نمی‌گیرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: ما طرف نیروهای عراقی یا کرد را در این نبرد نمی‌گیریم اما درگیری آنها را هم دوست نداریم. ما سالیان متمادی است که روابط بسیار خوبی با کردها داشته‌ایم، همچنین با عراقی‌ها نیز روابط خوبی داریم اما در این نبرد طرف هیچ یک را نمی‌گیریم.

رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق ماه گذشته میلادی برگزار شد و در نتیجه آن درگیری‌ها میان دو طرف عراقی و کردها افزایش یافته است.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای نگرانی خود را بابت خشونت‌ها در عراق ابراز داشت و به تمامی طرف‌های درگیر تاکید کرد تا از اقدامات تحریک آمیز که باعث سوءاستفاده دشمنان عراق می‌شوند، اجتناب کنند.

یک مقام مسئول پنتاگون تصمیم برای برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق را تاسف‌آور دانست و تاکید کرد که اقدامات برمبنای قانون اساسی و مذاکرات باید صورت گیرد و گفت: ما از عراق متحد حمایت می‌کنیم. نیروهای آمریکایی در اطراف منطقه کرکوک مستقر شده‌اند.