خانه / اخبار مهم روز / واشنگتن خواستار ادامه تحقیقات در باره سلاح‌های شیمیایی در سوریه شد

واشنگتن خواستار ادامه تحقیقات در باره سلاح‌های شیمیایی در سوریه شد

نیکی هیلی

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه 20 آکتبر 2017، در نشست شورای امنیت این سازمان خواستار «حرکت بی‌درنگ» برای ادامه تحقیقات در باره حمله‌ها با سلاح شیمیایی در سوریه شد، در حالی که روسیه ممکن است ادامه تحقیقات را وتو کند.

هیلی در نامه‌ای به شورای امنیت گفت: «ما باید فورا اقدام کرده و از ادامه تحقیقات مشترک در باره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه پشتیبانی کنیم».

شورای امنیت قرار است در ماه نوامبر موضوع تمدید مجوز کارشناسان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در سوریه را به بحث بگذارد. روسیه خواهان مشروط کردن تمدید به گزارش آینده این سازمان است، در حالی که واشنگتن و کشورهای اروپایی با مشروط کردن آن مخالف هستند.

اما هیلی در نامه خود تاکید کرد «این هیچ ارتباطی به مفاد و نتایج گزارش بعدی ندارد و باید مطمئن شد افرادی که از این سلاح‌های مرگبار استفاده می‌کنند، چه کشورهای عضو سازمان ملل و یا بازیگران غیردولتی، در باره عمل خود پاسخگو باشند».

در 26 اکتبر کارشناسان قرار است گزارش خود در باره استفاده از گاز سیرین در شهر خان شیخون در شمال سوریه، در 4 آوریل گذشته منتشر کنند.

این گزارش ممکن است رژیم سوریه را متهم به دست داشتن در این حمله کند، که به گزارش سازمان ملل 83 نفر جان خود را در آن از دست دادند.

مسکو که پشتیبان رژیم اسد می‌باشد گفته است که تا بعد از مشاهده این گزارش تصمیم خواهد گرفت که آیا تمدید مجوز ماموریت کارشناسان «قابل توجیه» است.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه رژیم اسد را متهم به دست داشتن در این حمله به شهر خان شیخون می‌کنند، در حالیکه دمشق آن را تکذیب کرده است.

کارشناسان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی می‌گویند دولت سوریه در حمله با گاز کلرین به 3 روستا در سال‌های 2014 و 2015 دست داشته و گروه داعش هم در سال 2015 از گاز خردل استفاده کرده است.