جنگ با جمهوری اسلامی، اسرائیل و امارات را به شراکتی راهبردیتر سوق داد
روزنامه جروزالم پست در یادداشتی به قلم رونن لوی و نوآ لازیمی، دو پژوهشگر مؤسسه امنیت ملی «میسگاو»، نوشت که جنگ اخیر با جمهوری اسلامی نشان داد روابط اسرائیل و امارات متحده عربی باید وارد مرحلهای جدید شود. نویسندگان معتقدند عملکرد ابوظبی در جریان این درگیری ثابت کرد که این کشور به یکی از مهمترین شرکای راهبردی اسرائیل در منطقه تبدیل شده و اکنون زمان تعمیق همکاریهای امنیتی، اقتصادی و فناوری میان دو طرف فرا رسیده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
به نوشته جروزالم پست، امارات در طول جنگ تنها به موضعگیری سیاسی علیه جمهوری اسلامی اکتفا نکرد، بلکه با حمایت از بازگشایی تنگه هرمز، بررسی مشارکت در ابتکارهای نظامی تحت رهبری آمریکا و اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی بر تهران، نقش فعالی در مدیریت بحران ایفا کرد.
نویسندگان مقاله همچنین یادآور میشوند که امارات به دلیل نزدیکی جغرافیایی به جمهوری اسلامی، خود نیز هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت و همچنان تهدیدهای امنیتی تهران را جدی میداند.
در این یادداشت آمده است که با احتمال کاهش حضور آمریکا در خاورمیانه، اسرائیل بیش از گذشته به همکاری با شرکای منطقهای نیاز خواهد داشت. به باور نویسندگان، اسرائیل و امارات در مهار جمهوری اسلامی، مقابله با اسلامگرایی سیاسی و محدود کردن نفوذ منطقهای ترکیه و متحدانش منافع مشترکی دارند و همین اشتراکات میتواند پایه یک اتحاد راهبردی پایدار باشد.
جروزالم پست همچنین از توسعه همکاریهای دو کشور در حوزههای پدافند هوایی، مقابله با پهپادها، هوش مصنوعی، نیمهرساناها، رایانش ابری و مراکز داده بهعنوان مهمترین اولویتهای آینده نام میبرد. در این مقاله همچنین بر پیشبرد «کریدور اقتصادی هند–خاورمیانه–اروپا» (IMEC) تأکید شده و آن را راهکاری برای کاهش وابستگی تجارت جهانی به مسیرهای حساسی مانند تنگه هرمز و کانال سوئز دانسته است.
نویسندگان در پایان تأکید میکنند که «روابط اسرائیل و امارات دیگر صرفاً یک دستاورد دیپلماتیک ناشی از «توافقنامههای ابراهیم» نیست، بلکه به یک مشارکت راهبردی تبدیل شده که در بستر جنگ و تهدیدهای مشترک شکل گرفته است.» به اعتقاد آنان، گام بعدی باید نهادینه کردن این همکاری و تبدیل آن به یکی از ارکان اصلی نظم امنیتی و اقتصادی آینده خاورمیانه باشد.
