آمریکا زمان از سرگیری تحریم‌های ایران را اعلام کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه 8 مه اعلام کرد مجموعه وسیعی از تحریم‌های ایران را پس از پایان دوره کاهش تحریم‌ها که به 180 روز می‌رسد، از سر خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنابر این اعلام، صنعت نفت و بانک مرکزی ایران، از جمله بخش‌هایی هستند که تحریم علیه آن‌ها از سر گرفته خواهد شد.

در بیانیه وزات خزانه‌داری آمریکا آمده است که تحریم‌هایی متعلق به صادرات هواپیما به ایران، تجارت معدن و تلاش‌های ایران برای به دست آوردن دلارهای آمریکایی، بار دیگر اجرا خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه با اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، فرمان از سرگیری تحریم‌های علیه این کشور را که برپایه توافق تعلیق شده بود را امضا کرد.

ترامپ در پیامی تلویزیونی از کاخ سفید، توافق با ایران را «فاجعه بار» توصیف کرد.

او به توافق هسته‌ای منعقد شده با ایران در سال 2015 اشاره کرد و گفت که توافق هسته‌ای با ایران باید آمریکا و متحدانش را از سلاح اتمی ایران حفظ کند اما این توافق به ایران اجازه داد تا به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد و به آستانه تولید بمب اتم برسد.

توافق هسته‌ای سال 2015، میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، از ابتدا مخالف برجام بود که در دوره باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده منعقد شد و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف می‌کرد.