مداخلات نظامى رژيم در منطقه به تضعيف ماشين سركوب و شتاب قيام راه ميبرد.:سعيد سجادى

سعيد سجادى

يكى از عوامل پايه اى، كه رژيم را در طول چهار دهه گذشته قادر كرده كه عمر نكبت بار خود را به درازا بكشاند، توانايى آن در استفاده از هر فرصت و امكان باد آورده است. اين شَم، در خمينى به حد اعلاى خود رسيد.

اين خصيصه، در دنياى مادى به معنى فرصت طلبى محض و قدرت اداپتاسيون ولى در جهت ضدتكاملى آن است. از اين زاويه، رژيم بنحو احسن از هر فرصتى در جهت تثبيت خود استفاده كامل را نموده است. اين توانايى در استفاده از فرصتها بر سه پايه استوار بوده است:

اشراف كامل و واقعى نسبت به پاشنه اشيل خود- يعنى عدم مشروعيت تاريخى و سياسى رژيم، و حضور مجاهدين در جامعه
توسل به هر وسيله ممكن در جهت اهداف و حفظ نظام
ادعاى دجالگرانه و كاذب رژيم مبنى بر رهبرى مردم و مشروعيت اعطايى از جانب ايشان

با از دست دادن مشروعيت سياسى در سالهاى دهه ٦٠- و در واقع از فرداى ٣٠ خرداد، رژيم با استفاده از فرصتهايى كه در منطقه براى او ايجاد شد و غرب اسباب آن را فراهم نمود، توانست از خطر سرنگونى براى مدتى رهايى يابد.

تروريسم رژيم و مداخلات نظامى در خارج از مرزها، قدرت و تأثير سركوب در داخل را كيفاً افزايش ميداد، و در واقع تروريسم و “صدور انقلاب” نياز ماشين سركوب در داخل بود. در سالهاى اخير، از اين زاويه بود كه رژيم جنگيدن در سوريه و مداخله در عراق را نياز وجودى براى حفظ قدرت در داخل ميديد.

اما از ٦ ديماه ٩٦، با قيام مردم و ادامه و گسترش روزافزون آن در عمق و عرض، ديناميزم و تأثيرگذارى عنصر تروريسم خارجى رژيم بر روى داخل بصورت كيفى تغيير پيدا كرده است. يعنى آنكه قدر قدرت رژيم در منطقه و تروريسم آن ديگر توانايى تأثير گذارى بر ماشين سركوب داخل را از دست داده است. به بيانى، مداخلات نظامى رژيم در منطقه و از جمله سوريه، رژيم را در داخل ضعيفتر ميكند كه قويتر نه. اين بدان سبب است كه:

ماشين سركوب در داخل از ترس راديكاليزه تر شدن قيام و همچنين ناتوانى ذاتى آن در برابر قدرت مردم، ديگر كارايى بيشتر از اين را ندارد،
انبوهى از ذخيره هاى مادى و پرسنلى كه نياز ماشين سركوب رژيم در داخل است صرف خارج ميشود
به دلايل مشخص، رژيم ديگر قادر به كسب موقعيتهاى قبلى خود در منطقه- حتى با خروج احتمالى امريكا از سوريه، نيست، و موقعيت رژيم در منطقه بشدت رو به افول است.

با شروع قيام سراسرى، تروريسم رژيم و مداخلات نظامى آن در منطقه اكنون به ضد خود تبديل شده و باعث تضعيف بيشتر ماشين سركوب رژيم داخل ميشود. كاركرد اين مكانيسم هر روز شتاب بيشترى پيدا كرده و به پروسه قيام در داخل شتاب و اوج بيشترى ميدهد.