نقش واپس گرایان مسیحی ، یهودی و مسلمان در گسترش ویروس کرونا در جهان محمد حسین توتونچیان

محمد حسین توتونچیان


زیرکی را گفتم این احوال ببین خندید و گفت
صعب روزی بوالعجب کاری پریشان عالمی      حافظ

    در سال ١٩٨٤ فردی بنام  “لی من هی ” کلیسای شین‌چانجی را  در کره جنوبی بنیان گذاشت که به معنای آسمان و زمین جدید است.
    این کلیسا به این شهرت دارد که در حین مراسم مذهبی اعضای خود را در فاصله نزدیکی کنار هم جمع می‌کند که دراین مراسم استفاده از عینک، گوشواره و گردن‌بند ممنوع است.
    این کلیسا دویست  و سی‌هزار عضو در کره جنوبی و  بیست هزار هوادار در کشورهای  ژاپن،و چین  دارد.
    لی من هی که ٨٨ سال دارد خود را دومین ظهور حضرت عیسی و همان نجات‌بخشی می‌داند که در انجیل وعده‌اش داده شده است.
    پیروان آقای لی معتقدند او ١٤٤ هزار نفر را با خود به بهشت خواهد برد.
    یک زن ٦١ ساله عضو این فرقه یکی از اولین موارد ابتلا به این بیماری در کره جنوبی بود که شناسایی شد. او ابتدا اجازه نداد به بیمارستان منتقل و آزمایش شود و پیش از اینکه آزمایشش مثبت شود در چندین مراسم کلیسای شین‌چانجی شرکت کرد.وقتی مقامات سعی کرده‌اند کسانی را که در مراسم مذهبی این گروه شرکت کرده‌اند بیابند و آلودگی یا ابتلا آنها به ویروس جدید کرونا رابررسی کنند،  مسئولین این کلیسانام این افراد را از مقامات مخفی کرده‌اند.

به گفته مقامات، اعضای این فرقه ماه گذشته میلادی در مراسم مذهبی در شهر دئگو شرکت کردند، ویروس را به هم منتقل و سپس به نقاط مختلف کره‌جنوبی سفر و ویروس را پراکنده کردند.
     سر انجام  دولت محلی شهر سئول پایتخت کره‌جنوبی به دادستانی شکایت برده و دوازده رهبر این فرقه مسیحی را به قتل، آسیب و نقض قانون کنترل بیماریهای عفونی متهم کرد.
    بعد از این شکایت هیئت رئیسه دوازده نفره کلیسا مجبور شدند اسامی  و آدرس همه اعضای خود را در اختیا رمقامات  کره جنوبی قرار دهند.
    با تمام ٢٣٠ هزار عضو این فرقه گفتگو شد و ٩ هزارنفر از آنان گفته‌اند علائم ابتلا به بیماری کروناویروس ٢٠١٩ را داشته‌اند. تعداد ٣٠٨١ نفر مبتلا در شهر دگو و ٧٣ درصد آنها نیز از پیروان فرقه شین‌چانجی که کلیسایی در نزدیکی دگو دارند و در آن مراسم مذهبی انجام میدادند، بوده ا‌ند.
     وقتی‌ پیروان این فرقه ناقلان اصلی شیوع ویروس کرونای ٢٠١٩ در کره جنوبی معرفی‌ شدند لی من هی رهبر ٨٨ ساله کلیسای عیسوی شین‌چانجی در یک کنفرانس خبری به زانو افتاد، تعظیم کرد و گفت: “با اینکه عمدی نبود اما خیلی‌ها مبتلا شدند، ما نهایت سعی‌مان را کردیم اما قادر نبودیم از آن پیشگیری کنیم.”.
       
    پیتر ورسکی در واشنگتن‌پست گزارشی تحت این عنوان نوشته است : “علفی جات، نقره، نمک و خمیردندان شفابخش؛ افزایش هراس از کرونا، فرصتی برای فروش اکسیرها”.

    او عکس بالای گزارش خود را به برنامه تلویزیونی جیمز بیکر اختصاص داده که یکی از کشیشان انجیلی تلویزیونی معروف در آمریکاست که در دنیای تبلیغ و فروش “درمان‌های آلترناتیو” شناخته شده است.



    افزون بر آن  یهودیان حریدی و ارتدکس برای سخنان خاخام‌های خود اعتبار و ارزشی به مراتب بیشتر از توصیه‌های دولت اسرائیل قائل هستند.
    بسیاری از پیروان یهودیت ارتدوکس و از جمله یهودیان حریدی مخالف تعطیلی مراسم و مدارس مذهبی هستند. همین موضوع باعث شیوع شتابان بیماری کرونا در بین این گروه شده است.

    شیوع بیماری کرونا در آن مناطقی از اسرائیل که محل سکونت یهودیان ارتدوکس است، بیشتر از دیگر نقاط این کشور اعلام شده است. یهودیان حریدی به هشدارهای دولتی توجه نکرده و همچنان تجمعات و مراسم دینی خود را برگزار می‌کنند.
     بسیاری از فروشگاهها و مراکز مذهبی علیرغم هشدارهای مسئولان و پیگیری پلیس همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. یهودیان ساکن برخی از نقاط اورشلیم (بیت‌المقدس) و از جمله در بخش مه‌آ شرآیم برای پلیس دردسر ساز شده‌اند.

    به عنوان نمونه مدارس مذهبی یشیوا به‌رغم هشدارهای پلیس روزها به کار خود ادامه داده بودند. شیوه تدریس در این مدارس به طور عمومی است.

    به علت مقاومت این مدارس و بی‌توجهی به هشدارهای پلیس و دولت اسرائیل، اکنون این مدارس تعطیل شده‌اند. اما تعطیلی این مدارس نتوانسته مشکل دولت را با تجمعات بیش از ۱۰ نفر حل کند . گفته می‌شود که شاگردان این مدارس اقدام به برگزاری کلاس‌ها در منازل خود نموده‌اند.

    چند روز پیش، پلیس ناگزیر به متفرق کردن مردم در یک مراسم ازدواج شده بود. در این مراسم ازدواج که مطابق اصول به‌شدت مذهبی یهودیان ارتدوکس برگزار شده بود، ۱۵۰ نفر شرکت کرده بودند.

    یا در واپسین روزهای هفته گذشته، ۳۰۰ نفر از یهودیان ارتدکس در مراسم خاکسپاری یک خاخام شرکت کرده و به هشدارهای پلیس و دولت عملا بی‌توجهی کرده بودند.

    یکی دیگر از دشواری‌های پلیس و دولت ؛ موضوع برگزاری مراسم مذهبی در کنیسه‌های اسرائیل است. به عنوان نمونه، یکی از کنیسه‌های بسیار مهم اسرائیل در منطقه بنی براک شهر تل‌آویو، بر خلاف توصیه‌های دولت به کار خود ادامه داده بود. دولت تجمع بیش از ۱۰ نفر در کنیسه را قدغن اعلام کرده بود. اما از آنجا که کسی به این توصیه عمل نکرد، دولت ناگزیر به بستن این کنیسه شد.

    بر اساس آماری که از سوی دولت اسرائیل منتشر شده است، شمار افراد مبتلا به بیماری کرونا در مناطق کمتر مذهبی اسرائیل در فاصله روزهای دوشنبه تا پنج‌شنبه هفته گذشته دو برابر شده است. این در حالی است که تعداد مبتلایان در مناطق محل سکونت یهودیان ارتدوکس در مدت زمان یاد شده چهار برابر شده است. شهر مذهبی بنی براک و محلات مسکونی یهودیان ارتدکس اسرائیل به کانون‌های شیوع اپیدمی کرونا تبدیل شده‌اند.
    در نهایت دولت اسرائیل مجبور شد با کمک گرفتن از ارتش این شهر   که پایگاه اصلی‌ این مرتجین یهودی است را به زور قرنطینه کند
      اکنون شهر مذهبی بنی براک عملا قرنطینه شده است. بی‌توجهی یهودیان حریدی و ارتدکس به افزایش شمار مبتلایان به کرونا منجر شده است. میزان ابتلا به بیماری کرونا در شهرها و محلات مذهبی اسرائیل هشت برابر دیگر نقاط این کشور است.
    در سال ۱۳۷۲  ناصر مكارم شيرازى یکی‌ از مرتجعین شناسنامه دار قم  یک کتاب دو جلدی بنام (همراه زائران قم و جمكران ) تألیف کرد و در  آن صدها حدیث جعلی از قول امام صادق و امام رضا نقل کرده که اکنون ویروس کرونا  به عنوان باطل سحر این جعلیات پرده‌ها را برای همه کنار زده است.

    به عنوان نمونه چند مورد از احادیث مربوط به مدح و فضیلت شهر قم و محفوظ بودن آن از بلایا که  مکارم شیرازی آن را در کتاب «همراه زائران قم و جمکران» آورده است مرور می کنیم:

    ۱) امام صادق: هنگامى كه فتنه‌ها همه شهرها را فرا بگيرد به قم و اطراف آن پناه ببريد كه بلا از قم دفع شده است
    منبع: همراه زائران قم و جمكران – مكارم شيرازى – ج۱ – ص۶۸

    ۲) امام صادق: فرشتگان بلايا را از قم و مردم قم دور مى‌كنند
    منبع: همراه زائران قم و جمكران – مكارم شيرازى – ج۱ – ص۶۵

    ۳) امام صادق: برفراز قم فرشته‌اى پيوسته بال و پر مى‌زند. هيچ ستمگرى تصميم سويى در مورد قم نمى‌گيرد مگر اين‌كه خداوند او را (به‌وسيله آن فرشته) نابود مى‌كند، همانگونه كه نمك در آب حل مى‌شود.
    منبع: همراه زائران قم و جمكران – مكارم شيرازى – ج۱ – ص۶۹

    ۴) امام صادق: هر زمان بلاها و نگرانى‌هاى شما را فراگرفت به قم پناه ببريد. زيرا قم پناهگاه فاطميين و محل‌ راحتى مؤمنان است.
    منبع: همراه زائران قم و جمكران – مكارم شيرازى – ج۱ – ص۷۴


    ۵) امام صادق: هنگامى كه بلا فراگير شود امنيّت در كوفه و اطراف آن در عراق، و قم در منطقه جبل (ايران) خواهد بود و قم محل خوبى براى افراد خائف و سرگردان است
    منبع: همراه زائران قم و جمكران – مكارم شيرازى – ج۱ – ص۷۷

    هیچکس در ایران منکر شروع  کرونا از شهر  قم نیست ،قداست دروغینی که حکام مرتجع شیعه برای این شهر و شهر‌های مشابه ساخته و پرداخته ا‌ند فقط و فقط مصرف سود جویی و گمراهی مردم را در بر  دارد  از اینرو آنها  با تمام قوا از قرنطینه کردن این شهر خود داری کردند تا مانع  فرو ریختن این تقدس شوند  در نتیجه همین تفکر ارتجاعی ویروس در همه شهر‌های ایران گسترش پیدا کرد زیرا آخوند‌های آلوده به ویروس ، خود قبل از همه از این شهر فرار کردند و بعضا  به  طرز حقیرانه‌ای به صورت جمعی در کامیون حمل آجر دستگیر و رسوا شدند.
رهبر مرتجع جمهوری اسلامی در اولین واکنش نسبت به این ویروس از پیروان خود خواست که با خواندن دعای هفتم  صحیفه سجادیه به مقابله با کرونا بروند او همچنین در مقابل دستور العمل‌های بغایت ارتجاعی آخوند تبریزیان مبنی بر پنبه و روغن بنفشه که دستاورد بزرگ طب اسلامی بود  سکوت کرد مدتی بعد هم با پیش کشیدن داستان جن نشان داد که کوچکترین درک علمی از آنچه در حال وقوع است ندارد  ودر نهایت یازده روز بعد از درخواست روحانی منبی بر برداشت یک میلیارد  یورو از صندوق توسعه ملی‌ برای مقابله  با این فاجعه ملی‌ که خودو رژیمش  نابخردانه عامل پخش و گسترش آن بودند موافقت کرد این در حالی‌ است  که بعد از کشته شدن قاسم  سلیمانی سخاوتمندانه ۲۰۰ ملیون یورو به سپاه قدس بخشید و در سال ۱۳۹۶ دو و نیم میلیارد دلار به امور نظامی اختصاص داد که بخشی از آن صرف جاه طلبی پرتاب ۴ سفینه به فضا شد که هیچ کدامشان از گلدسته یک مسجد هم بالاتر نرفته و تبدیل به تلی از خاکستر شدند  و درنهایت پول مرم فقیر ایران سوخت و دود شد و بر باد هوا رفت.
بقیه  مرتجعین شیعه هم به همین خرافات  توسل پیدا کردند   صافی گلپایگانی گفت برای ریشه کن کردن کرونا باید خامنه‌ای با امام زمان ملاقات کند ،مکارم شیرازی گفت حدیث کسا  و زیارت عاشورا بخوانید ،حسین وحید خراسانی گفت دست خود را روی قلب بگذارید و هفت مرتبه سوره حمد را بخوانید و هفت بار هم  آیت  الکرسی را تا نیمه بخوانید   حسن روحانی در مقابله با قرنطینه گفت دشمن میخواهد با تعطیلی‌ اقتصاد ، ما را به شکست بکشاند.

آقای ورسکی نوشته: این روزها “دیگر قضیه فقط جیمز بیکر نیست که می‌خواهد محلولی را درون یک بطری به شما بفروشد. هزاران نفر در نقاط مختلف شروع کرده‌اند به تبلیغ اکسیر خود برای درمان کرونا.”

    “آنها همگی برای شما خبر خوب دارند و از طریق شبکه‌های تلویزیونی، تلفن، ایمیل و پست تلاش می‌کنند شما (را که به غایت از کرونا ترسیده‌اید) ترغیب کنند که اکسیر معجزه‌آسای آنها را خریداری کنید. همین موضوع باعث شده سازمان دارو و غذا با سیلی از شکایات و گزارش‌ها روبرو شود که از فعال شدن کلاهبرداران و موسساتی که مدعی راه درمان و پیشگیری از کرونا هستند، حکایت دارد.”

    در حقیقت، سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) اعلام کرده طی یک هفته گذشته ۷۸۰۰ گزارش و شکایت برروی خط تلفنی ویژه کرونای خود دریافت کرده و در واکنش به آن نامه‌ای هشدارآمیز به همه کسب و کارها به این مضمون فرستاده است :

    “در حال حاضر هیچ واکسن، قرص، کپسول، شربت، محلول و چیزی شبیه اینها برای درمان بیماری کووید۱۹ وجود ندارد. بر همین اساس، هرگونه ادعا برای وجود چنین چیزی از سوی کارشناسان و منابع علمی تایید نشده است. شما باید بلافاصله هرگونه ادعا و تبلیغی که مدعی یافتن چنین دارو و درمانی است را متوقف کنید و از فروش و بازاریابی برای آن پرهیز کنید وگرنه ممکن است با اقدام قانونی روبرو شوید.”

   یهودیت
    یکی از مشکلات دولت اسرائیل برای کنترل شیوع بیماری کرونا در آن مناطقی که محل سکونت یهودیان ارتدوکس است، موضوع اطلاع‌رسانی است.

    یهودیان ارتدوکس و متعصب استفاده از تلفن‌های همراه را ممنوع کرده‌اند. افزون بر آن، این دسته از یهودیان از رادیو و تلویزیون و همچنین اینترنت نیز استفاده نمی‌کنند. از این رو، دولت ناگزیر به توزیع اطلاعیه و اعلامیه در معابر محل سکونت آن‌ها شده است.

  آن یکی‌ آخوند فرصت طلب در عراق ،  مقتدا صدر در روز جمعه در نجف نماز جمعه بر قرار کرده و گفته برای مقابله با کرونا  ۳ دقیقه سجده کنید  و پیروان همین شیاطین دین فروش به لیسیدن  حصار مقبره‌ها و شکستن درب حرم مشغول شدند و  زمانی هم   که نماز جمعه  در شهرهای ایران تعطیل شد  هزاران نفر در مسجد جمکران جمع شدند تا از امام زمان بخواهند کرونا را از بین ببرد.
 در جبهه ارتجاعی اهل سنت هم  خشکه مقدس های مقلدمولوی عبدالرحمن ٧٥ ساله   آخوند وابسته به حکومت ، در یک نمایش از قبل هماهنگ شده درب بظاهر قفل شده مسجد جامع چابهار را شکستند تا بر خلاف طرح جداسازی اجتماعی حکومت, در صف های فشرده نماز جمعه ادا کنند.

یکی از امامان جمعه اهل سنت بلوچستان به الله تعالی قسم می خورد که ویروس کرونا سرباز الله است برای انتقام گیری از گناهکاران و مستکبرین, و تنها راه نجات بازگشت به الله است و نه قرنطینه و طرح جداسازی اجتماعی  و واکسن و دارو.

تشابه این موضع گیری‌های یکسان و عملکرد‌های همسو  نشان از آن دارد که همه واپس گرایان در ادیان مختلف از یک آبشخور مشترک  تغذیه میکنند  و همگی‌ از عنصر جهل رنج میبرند اما آنچه  ایران را از دیگران مجزا می‌کند  این است که مردم ما در ایران به علت بی‌ اعتمادی عمیق  به دولت از عنصر وحدت به هنگام فاجعه  محروم هستند و این مساله به گستره فاجعه ابعاد وحشتنا کی   میدهد.


نتیجه و جمعبندی

ویروس کرونا پدیده‌ای که توانسته است بغیر از تلفات انسانی‌ ۱۹۵ میلیون شغل را نابود کند و ارتباط ۱۹۰ کشور جهان را قطع و چند میلیارد انسان را در خانه خودشان محبوس کند قطعا  در دنیای بعد از خودش تغیرات شگفتی ایجاد خواهد کرد که بسیاری از آنها قابل  پیش بینی‌ نیستند  اما به اعتقاد نگارنده این سطور تغییر در ۳ مو ئلفه زیر حتمی و حیاتی است .

اول :  باتوجه به عجز عموم کشور‌ها در نارسایی  و ناکافی بودن زیر ساخت های  بهداشتی و اعتراف سازمان بهداشت جهانی‌ مبنی بر کمبود۶ میلیون پرستار و ایضا کمبود کادر پزشکی وتخت و سایر وسائل  درمانی به خصوص در کشور‌های نه چندان پیشرفته  در دنیای بعد از کرونا دولتها ی مردمی ، محور  بخش عظیمی‌ از بودجه نظامی خود را به تعمیر و ساخت و ساز زیر بنا های  بهداشتی اختصاص خواهند داد .

دوم : در دوران قرنطینه اجباری سطح خشونتهای خانوادگی به میزان چشمگیری بالا رفته و زنان قربانیان اصلی‌ این خشونت هستند. دولت آلمان ابتدا این قربانیان خشونت را در خانه هایی که اجاره کرده بود اسکان میداد اما وقتیی آمار آنها بالا رفت مجبور شد هتلهای زیادی را برای این امر اجاره کند .
در بریتانیا یک گروه خیریه حامی قربانیان خشونتهای خانگی از افزایش ۲۵ درصد تماسهای تلفنی و آن‌لاین نیازمندان کمک خبر داده است.دولت فرانسه هفته پیش گفته بود خشونتیهای خانگی در روند قرنطینه خانگی در آن کشور بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته و قرار است برای کمک به قربانیان آنها به هتل‌های ویژه انتقال داده شوند.
در گرینلند مقامهای دولتی فروش نوشیدنیهای الکلی را در پایتخت به کلی ممنوع کرده‌‌اند و هدف آن را نیز مقابله با خشونتهای خانگی علیه کودکان در جریان شیوع ویروس عنوان کرده‌اند.

در تونس، وزیر امور زنان در مورد افزایش خشونتها در جریان وضع محدودیتهای آمد و شد هشدار داده‌است.

شبکه تلویزیونی دویچه‌وله به نقل از کنشگران در کشورهایی مانند لبنان از افزایش نگرانی‌ها و «وضعیت شدیدا اضطراب‌آور» برای شهروندان زن گزارش داده‌است.
 در ایران نیز مقامات اعتراف کرده ا‌ند که خشونتهای خانگی ۳ برابر افزایش پیدا کرده ا‌ند.  

با توجه به این داده‌ها در دنیای بعد از کرونا  دستگاه‌های قضایی کشور‌های مردم محور ، برای مهار این نرینه وحشی  چاره‌ ای بنیادین می‌‌اندیشند که باز خور اصلی‌ آن اعطا ء حق تساوی به زنان در همه زمینه‌ها می‌باشد .

سوم : در نهایت هماورد اصلی‌ کرونا علم است و نه دین .

علم دیر یا زود سلاح مناسب قلع و قمع این میهمان نا خوانده را بدست میاورد  اما ننگ عدم فهم این فرمول ساده که پدیده‌ای که با تردد شیو ع پیدا می‌کند ,با قرنطینه زمین گیر میشود تا ابد بر پیشانی همه مرتجعین در همه ادیان و مذاهب باقی‌ می‌‌ماند همه کسانی‌ که به هر بهانه‌ای مریدان خود را به شکستن  قرنطینه فرا خواندند  باید پاسخگو باشند  بنا بر این در دنیای بعد از کرونا  خدا باوری تا مدتها ضعیف میشود اما  ارتجاع به سختی شکست میخورد  مرتجعین دیگرمستمسکی برای سر کیسه کردن  عوام از طریق  دخیل بستن ، شفا دادن ،دعا نویسی  و نذر و نیاز پیدا نمیکنند زیرا کرونا  مشت‌های تهی آنها را به همگان نشان داده است  .اما تا آنروز اصل طلا یی برای فرد فرد ما این است که به کرونا مبتلا نشویم و این مهم تنها با قرنطینه آگاهانه و هوشمندانه امکان پذیر است .