پومپئو: ناوالنی احتمالا به دستور مقام‌های ارشد روسیه مسموم شده است

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه ۱۹ شهریور گفت که به احتمال زیاد الکسی ناوالنی، از چهره‌های سرشناس مخالف ولادیمیر پوتین،‌ به دستور مقامات ارشد روسیه مسموم شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایک پومپئو در یک مصاحبه رادیویی گفت، فکر می‌کنم مردم در سراسر جهان می‌بیند این چنین اقداماتی٬ برای چه صورت می‌گیرند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: هنگامی که آنها شاهد تلاش برای مسموم کردن یک مخالف هستند، می‌فهمند که شانس بسیار بالایی وجود دارد که اقدام واقعاً از طرف مقامات ارشد روسیه انجام شده است، من فکر می‌کنم این برای مردم روسیه خوب نیست.
به گفته پزشکان بیمارستان چریته، هنوز برای اظهارنظر در مورد عواقب مسمومیت شدید الکسی ناوالنی زود است.
بیشتر در این باره:
الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس پوتین، از حالت کما خارج شد

الکسی ناوالنی، ۴۴ ساله، حدود سه هفته پیش در پروازی در مسیر سیبری به مسکو ناگهان به شدت بیمار شد. پرواز او در شهر اومسک توقف اضطراری کرد و او به بیمارستان منتقل شد. پس از دو روز تحت فشار خانواده و همکارانش آقای ناوالنی به آلمان منتقل و در بیمارستان چریته در شهر برلین بستری شد.

مایک پومپئو بار دیگر تاکید کرد که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور از روسیه می خواهند «کسانی که مسئول» مسمومیت الکسی ناوالنی هستند را پیدا کرده و محاکمه کند.

وی تصریح کرد که ایالات متحده خود نیز تلاش خواهد کرد تا عاملان این اقدام را شناسایی کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، این موضوعی است که ما مورد بررسی قرار خواهیم داد ، ارزیابی می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که سهم خود را در این زمینه انجام داده ایم، و هر کاری را که بتوانیم انجام می‌دهیم تا خطر تکرار چنین اتفاقاتی را کاهش دهیم.

وزیران خارجه گروه ۷ هم روز گذشته خواستار شناسایی و محاکمه عاملان مسمومیت الکسی ناوالنی شدند.

پزشکان آلمانی می‌گویند، الکسی ناوالنی با گاز اعصاب «نووی‌چوک»، مسموم شده است. روسیه می‌گوید، هیچ مدرکی وجود ندارد که الکسی ناوالنی مسموم شده است.

وزیران خارجه گروه ۷ نیز تاکید کردند، الکسی ناوالنی قربانی حمله با گاز اعصاب «نووی‌چوک» ماده شیمیایی نظامی محصول دوران شوروی مسموم شده است.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در واکنش به موضع گروه ۷ اعلام کرد، کارزار «اطلاعات نادرست» درباره مسمومیت الکسی ناوالنی برای اعمال تحریم علیه مسکو به راه انداخته شده است.

وزارت خارجه روسیه تصریح کرده است، حملات بی اساس به روسیه ادامه دارد و هدف تحریک احساسات برای گسترش تحریم‌هاست.