دیدگاه جوبایدن در مورد ایران :ادامه خط اوباما ، زانو زدن در مقابل خامنه‌ای و تقدیم خاور میانه به آخوند‌های حاکم بر ایران

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یادداشتی در«سی ان ان» ضمن انتقاد از رویکرد دونالد ترامپ در قبال ایران برنامه سه مرحله‌اى خود در قبال ایران را ارائه کرده و تاکید می‌کند راه‌های هوشمندانه تری نیز براى سخت گیرى علیه ایران و بازگشت این کشور به میز مذاکره وجود دارد. او می‌گوید در صورت پیروزی در انتخابات، اگر ایران راه مذاکره را انتخاب کند و به تعهدات دقیق توافق هسته‌ای باز گردد، آمریکا نیز به توافق به عنوان نقطه شروعی برای دنبال کردن مذاکرات بعدی بازخواهد گشت.
تبلیغ بازرگانی

جو بایدن در یادداشت خویش در بارۀ مناسبات با ایران از نظر خود تأکید می‌کند که رویکرد ترامپ در قبال این کشور شکست خورده و این رویکرد نه تنها منافع آمریکا را تأمین نمی‌کند، بلکه موجب افزایش تنش‌ها، منزوی شدن آمریکا و دور شدن متحدان آمریکا از این کشور و نزدیک شدن رژیم ایران به بمب اتمی می‌شود.

جو بایدن در این یادداشت می‌نویسد وقتی دونالد ترامپ آمریکا را از توافق اتمی خارج کرد، هیچ طرح جایگزینی نداشت، در حالیکه او برای حل و فصل معضل ایران طرح کاملی در اختیار دارد و اگر ایران گام هایی را بردارد که نشان دهد آماده گفتگو است، او هم در مسیر دیپلماسی قدم برخواهد داشت. با این حال، اگر ایران راه تقابل را انتخاب کند، جو بایدن نیز، بگفتۀ خود، آماده است بطور قاطعانه‌ای از منافع حیاتی و نیروهای آمریکا دفاع کند. او تأکید کرده که در قبال ایران دروهله نخست راه دیپلماسی را بر می گزیند.

طرح آقای بایدن در قبال ایران در واقع یک طرح گام به گام است. در گام اول اجرای کامل توافق اتمی از سوی ایران برای بازگشت آمریکا به این طرح قرار دارد. رسیدگی به موقعیت حقوق بشر در ایران، پرداختن به نقش مخرب منطقه‌ای ایران، برنامه موشکی این کشور و حمایت آن از تروریسم، گام های دیگری هستند که برای عادی سازی روابط با ایران در برنامه کار دولت بایدن خواهد بود.

بایدن تأکید کرده با بازگشت جهان در کنار آمریکا، دولت او اصلاح سیاست ایران را در دستور کار و اولویت خود قرار خواهد داد.

آقای بایدن یادداشت خود را با انتقاد از دونالد ترامپ و «توخالی بودن وعده‌های» رئیس جمهوری کنونی آمریکا آغاز می کند. او می گوید:

«هنگامیکه دونالد ترامپ مقام ریاست جمهوری[آمریکا] را بدست گرفت، برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران وعده یک توافق بهتر را داد و در همان حال متعهد شد که برای مهار رفتار تهاجمی‌ ایران در سراسر خاورمیانه به تهران فشار وارد می‌کند. مشخص شد که این وعده، همانند بسیاری دیگر از وعده‌های رئیس جمهور ترامپ، فقط شعاری تو خالی بوده است. دونالد ترامپ بدین وسیله و با بی پروایی تمام، سیاستی که آمریکا را امن نگاه می داشت به کنار گذاشت و آن را با سیاستی که تهدیدات علیه آمریکا را افزایش می داد، جایگزین کرد».

«ماه گذشته کاملاً نشان داده شد که سیاست ترامپ در قبال ایران، یک شکست خطرناک بوده است. ترامپ در سازمان ملل، برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران نتوانست حتی یکی از نزدیک ترین متحدان آمریکا را با خود همراه کند. پس از این شکست، دونالد ترامپ تلاش کرد تا به صورت یکجانبه، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند، اما در عمل دیدیم که تقریباً تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل در رد این راهبرد جدید ترامپ هم آواز شدند. اکنون هم گزارش‌ها حاکی از آن است که اورانیوم غنی شده ایران ۱۰ برابر بیشتر از زمانی است که باراک اوباما و من ریاست جمهوری را ترک کردیم. اکنون ضرورت دارد که ما به سرعت این راهبرد را تغییر دهیم».

جو بایدن می‌نویسد «من هیچ تردیدی درباره چالش‌ها و مشکلاتی که رژیم ایران برای منافع امنیتی آمریکا، دوستان و شرکای ما و همچنین برای مردم خودش ایجاد کرده، ندارم. اما برای سخت گیری علیه ایران راه هوشمندانه و حساب شده ای وجود دارد که با راه دونالد ترامپ فرق دارد. ترامپ، نزدیک ترین متحدان و دوستان ما را نادیده گرفت و بدون داشتن هیچ طرحی از توافقی که خیلی خوب نظارت جهانی بر برنامه هسته‌ای ایران را تأمین می کرد و با اطمینان کافی مسیر دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود می کرد، فاصله گرفت».

به نوشتۀ نامزد حزب دموکرات راه دونالد ترامپ «فقط تنش‌ها را تشدید کرده و بدون یک استراتژی واقع بینانه و هدفمند ما را به یک جنگ دیگر در خاورمیانه نزدیک کرده است. دونالد ترامپ درگیر تشدید تنش هایی شده است که نیروهای ما را با خطر روبرو کرده و سپس تلاش کرده این خطرات را کوچک جلوه دهد. او ضربات و آسیب های مغزی وارده به سربازان ما را به “سرِ درد” ساده تقلیل داده است».

او تاکید می کند « اگر واقعیت عینی را در نظربگیرید، “فشار حداکثری ترامپ” مزیتی قابل توجه برای رژیم ایران و ضربه‌ای به منافع آمریکا بوده است».

جو بایدن می نویسد «پنج سال پیش، دیپلماسی آمریکا راهی را در پیش گرفت که به توافقی منجر شد که تضمین می کرد که ایران حتی برای تولید مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت یک بمب اتمی، حداقل به یک سال زمان نیاز خواهد داشت. حالا رویکرد دونالد ترامپ به ایران اجازه داده تا از تعهدات خود در توافق هسته‌ای عقب نشینی کند و در این شرایط زمان لازم برای تولید مواد شکافت پذیر بمب اتمی از سوی ایران فقط به چند ماه کاهش یافته است و حتی در حال حاضر، هیچ سیاستی جدی نیز برای وارونه کردن این روند، وجود ندارد. در عمل ایران امروز بیش از همیشه به تولید بمب اتمی نزدیک شده است، در حالی که ایران زمانی که دونالد ترامپ مسئولیت ریاست جمهوری را بدست گرفت، با ساختن بمب اتمی فاصله ای بیش از یکسال داشته است. ولی ترامپ برای این نگرانی هیچ پاسخی ندارد».

وی یادآوری می کند که «پنج سال پیش حتی روسیه و چین نیز در کنار متحدان اروپایی ما از راهی به رهبری آمریکا حمایت کردند که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می کرد».

معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در یادداشت خود می نویسد «اکنون اما آمریکا تنها شده است. سیاست‌های ترامپ، روسیه و چین را به ایران نزدیک تر کرده و همزمان روابط دو سوی آتلانتیک به پائین ترین حد خود طی ده های اخیر رسیده است. وقتی اوایل امسال تنش ها افزایش یافت، متحدان اروپایی ما بجای این که در کنار آمریکا بایستند، از همه طرف ها خواستند تا حداکثر خویشتنداری و مسئولیت پذیری را بکار گیرند، چون ترامپ توافقی را نقض کرد که آمریکا خودش درباره آن گفتگو و مذاکره کرده بود و سپس با بی پروایی درباره آن عمل کرد، دیگر قدرت های جهانی نیز بجای این که در کنار آمریکا برای مقابله با تهران قرار گیرند، انرژی خود را صرف آن کردند تا با سیاست‌های آمریکا مخالفت کنند. این ترکیب تقابل و انزوا ما را در بدترین شرایط قرار داده است: نه تحریم تسلیحاتی و یا مکانیزم ماشه بازگشت تحریم های سازمان ملل کار کرد و نه توافقی که برنامه هسته ای ایران را محدود کند و هیچ طرح و برنامه‌ای جز بی پروایی بیشتر وجود ندارد».

بنوشتۀ او «پنج سال پیش ایران یک بازیگر بد منطقه‌ای بود که بازدارندگی فعال و عقب نشاندنش ضرورت داشت، اما طی آن سال‌ها این کشور یک حمله عمده و قابل توجه به نیروهای آمریکایی در منطقه نکرده بود. از زمانی که دونالد ترامپ روی کار آمده، ایران و یا نیروهای نیابتی آن دو نیروی خدماتی آمریکا و یک پیمانکار آمریکایی را کشته‌اند و بیش از ۱۰۰ سرباز آمریکایی را زخمی کرده‌اند و به تاسیاست نفتی عربستان سعودی آسیب زده اند و حمل و نقل دریایی و تجاری در خلیج فارس را مختل کرده‌اند».

نامزد حزب دموکرات تاکید می‌کند که «قبل از این که ترامپ روی کار بیاید، سال‌های سال بدون حمله راکتی شبه نظامیان به تاسیسات آمریکا در عراق سپری شد، اما در حال حاضر اینگونه اتفاقات بارها در عراق تکرار شده است. ترامپ بجای بازدارندگی، ایران را جسورتر کرد. بجای پایان دادن به جنگ‌های بی پایان، ترامپ بارها آمریکا را به مرز یک جنگ جدید دیگر کشاند. اگر ترامپ چنین چیزی را موفقیت می داند، پس شکست چگونه است».

از نظر جو بایدن «خبر خوب این است که بدانیم یک راه بهتر هم هنوز باقی است و این همان چیزی است که من میخواهم به عنوان یک رئیس جمهور انجام دهم».

او در این بارۀ می‌گوید «نخست من تعهدی بی نقض را خواهم داد که از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری خواهم کرد» و در گام دوم «به تهران مسیر قابل اطمینانی را برای بازگشت به دیپلماسی پیشنهاد خواهم داد. اگر ایران به تعهدات دقیق توافق هسته ای بازگشت، آمریکا نیز به توافق به عنوان نقطه شروعی برای دنبال کردن مذاکرات بعدی بازخواهد گشت. ما با متحدان مان برای تقویت و گسترش مفاد توافق هسته‌ای کار خواهیم کرد و همزمان به دیگر نگرانی ها نیز توجه خواهیم کرد. این اقدامات شامل کاری فوری برای آزادی آمریکایی‌های بازداشتی در ایران و در خواست از این رژیم در ارتباط با توقف نقض همیشگی حقوق بشر از جمله اعدام کشتی گیر نوید افکاری طی هفته جاری و بازداشت زندانیان سیاسی مانند وکیل حقوق بشری، نسرین ستوده خواهد بود. ما همچنین اقداماتی را دنبال خواهیم کرد تا به شرکایمان برای کاهش تنش و پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای از جمله جنگ فاجعه بار یمن کمک کنیم. همچنین گام هایی را برخواهم داشت تا اطمینان حاصل کنیم که تحریم‌های آمریکا مانعی برای مقابله مؤثر ایران در ارتباط به کووید-۱۹ نخواهد داشت. همچنین در همان روز اول، قانون خفت بار ترامپ درباره ممنوعیت سفر که تعدادی از کشورهای عمدتا مسلمان وبرخی دیگر را هدف قرار داده بود، لغو خواهم کرد».

جو بایدن در ادامه می‌افزاید «سوم اینکه ما به تلاش هایمان برای عقب راندن ایران از فعالیت‌های بی ثبات کننده که دوستان و شرکای ما را در منطقه تهدید می‌کند، ادامه خواهیم داد. همچنین با استفاده از توافق کمک‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل که در زمان معاونت ریاست جمهوری من امضا شد، آمریکا از نزدیک با اسرائیل همکاری خواهد داشت، تا اطمینان حاصل کند که تل آویو می تواند از خودش در برابر ایران و بازیگران نیابتی آن دفاع کند. ما همچنین به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از تروریسم و برنامه موشک‌‌های بالستیک ادامه خواهیم داد».

نامزد حزب دموکرات با این حال تاکید می‌کند که «اگر ایران تقابل را انتخاب کند، من آماده هستم تا از منافع حیاتی و نیروهایمان دفاع کنم. اما اگر ایران گام هایی را بردارد که نشان دهد که آماده گفتگو است، من هم در مسیر دیپلماسی قدم برخواهم داشت».

جو بایدن وعده می دهد که «دولت آینده [او] اصلاح سیاست ایران را در دستور کار و اولویت خود قرار خواهد داد» و اطمینان دارد که «جهان در این راه در کنار آمریکا خواهد بود.»