فشار دوباره آمریکا بر کشورهای اروپایی بر سر همکاری با شرکت چینی «هوآوی»

همزمان با تجدید فشارهای واشینگتن به کشورهای اروپایی برای ممنوع کردن مشارکت شرکت چینی هوآوی در توسعه زیرساخت‌های شبکه ارتباطی فایو جی، کیث کراچ، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور اقتصادی، گفت هوآوی «بخشی از ابزارهای کنترل امنیتی حکومت چین و شریک‌جرم نقض حقوق‌بشر» است.

کیث کراچ این سخنان هشدارآمیز را روز سه‌شنبه هشتم مهر همزمان با اولین سفر خود به کشورهای اروپایی پس از شروع همه‌گیری کرونا بیان کرد. بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا و اسپانیا در مرحله تصمیم‌گیری نهایی در مورد زیرساخت‌های شبکه ارتباطی فایو جی هستند.

آقای کراچ افزود دولت‌های اروپایی برای توسعه شبکه ارتباطی جدید فقط باید از شرکت فنلاندی نوکیا و یا شرکت سوئدی اریکسون استفاده کنند.

او در سخنرانی خود در یک پژوهشکده آلمانی همچنین افزود: «هوآوی یکی از بازوهای سیستم کنترل امنیتی حزب کمونیست چین و ابزار نقض حقوق بشر است.»

شرکت هوآوی اتهام‌های دولت آمریکا مبنی بر استفاده حکومت چین از شبکه ارتباطی این شرکت برای مقاصد جاسوسی را همواره تکذیب کرده است.

با این حال، آقای کراچ که در برلین با مقامات دولت آلمان دیدار و گفت‌وگو کرده، بدون ارائه هیچ مدرک مشخصی در سخنرانی خود گفت که شرکت هوآوی در سرکوب دموکراسی‌خواهان هنگ‌کنگ و مسلمانان ساکن ایالت سین کیانگ چین مشارکت دارد.

او افزود که مشارکت شرکت هوآوی در توسعه شبکه ارتباطی فایو جی در کشورهای اروپایی پیمان ناتو را به خطر می‌اندازد و این فناوری جدید «ستون فقرات سیستم کنترل امنیتی حکومت چین است.»

در حال حاضر سرعت اولین سیستم فایو جی به‌عنوان جدیدترین نسل ارتباط اینترنتی، در آمریکا ۵۱ مگابیت در ثانیه گزارش شده است در حالی‌که کشورهای رقیب آمریکا توانسته‌اند به سرعتی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه در مراحل اولیه دست پیدا کنند.

شرکت هوآوی از پیشگامان این صنعت در جهان است اما به دلیل حاضر نبودن آن در بازار آمریکا، توسعه فایو جی در ایالات متحده به کندی پیش می‌رود.

معاون وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: «شرکت‌های غیرقابل‌اعتماد و خطرناکی نظیر هوآوی تأمین‌کننده فناوری های پیشرفته برای حزب کمونیست چین در عرصه سایبری و صنایع نظامی هستند.»

دولت‌های بریتانیا و فرانسه چند ماه پیش تصمیم گرفتند مشارکت شرکت هوآوی در توسعه زیرساخت‌های فناوری ارتباطی فایو جی را ممنوع کنند، ولی آلمان و ایتالیا هنوز در حال بررسی این موضوع هستند.

دولت آمریکا از سال گذشته فعالیت هوآوی در آن کشور را ممنوع کرده و در پی تحریم این شرکت، در حال حاضر هر شرکت آمریکایی برای معامله و یا فروش قطعات به هوآوی باید از دولت جواز مخصوص دریافت کند.

همزمان با تشدید فشارهای آمریکا، شرکت هوآوی سرمایه‌گذاری خود در شرکت‌های چینی تولیدکننده قطعات کامپیوتری و ابزارهای رسانه‌ای را افزایش داده است.