اندونزی: کشتی توقیف شده ایرانى به طور غير قانونى نفت قاچاق می‌کرد

پس از آنکه گارد ساحلی اندونزی روز یکشنبه گذشته، اعلام کرد که دو کشتی که یکی حامل پرچم ایران و دیگری با پرچم پاناما ، را توقیف کرده است، یک مقام ارشد اندونزیایی روز چهارشنبه 27 ژانویه 2021 تاکید کرد که خدمه نفتکش ایرانی با خاموش کردن سیستم تشخیص موقعیت این نفتکش‌ها برای گریز از رادار و پنهان کردن هویت کشتی، نفت را به طور غیر قانونی قاچاق می‌کردند.

وسنو پراماندیتا، سخنگوی آژانس امنیت دریایی اندونزی گفت: «خدمه مرتکب یک سری تخلفات قانونی شدند و تحقیقات ادامه خواهد یافت».

او افزود، مقامات کشورش کشتی MT Horse که پرچم ایران را افراشته بود و همچنین کشتی MT Freya با پرچم پاناما، هنگامی که به سمت جزیره باتام بودند، را توقیف کردند.

او گفت حدود 36 ایرانی و 25 چینی از افراد خدمه این دو کشتی بازداشت شدند. به گفته گارد ساحلی اندونزی خدمه کشتی‌ توقیف شده سیستم تشخیص موقعیت نفتکش‌ها را برای گریز از رادار خاموش کرده و با این روش غیر قانونی نفت قاچاق می‌کرد.

به گفته گارد ساحلی اندونزی خدمه کشتی‌ توقیف شده سیستم تشخیص موقعیت نفتکش‌ها را برای گریز از رادار خاموش کرده و با این روش غیر قانونی نفت قاچاق می‌کرد.

روز یکشنبه هفته گذشته رسانه های اندونزی از توقیف دو نفتکش در آب های اندونزی خبر داده اند و ظاهرا یکی از این نفتکش ها ایرانی است. یکی از این نفتکش‌ها ایرانی و دیگر ی با پرچم پاناما تردد می‌کرد.

مقامات اندونزی گفته‌اند که دلیل توقیف این دو نفتکش انتقال غیر قانونی نفت بین آنها بوده است.

گارد دریانوردی اندونزی طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که سامانه‌های ناوبری و راداری این دو نفتکش برای گریز از رادار خاموش بوده و به طور اتفاقی آنها را ردیابی کرده است.