وندی شرمن : رویکرد پیشین آمریکا برای مقابله با تهدید اتمی ایران موثر نیست

وندی شرمن، نامزد معاونت وزارت امور خارجۀ آمریکا در مقابل اعضای کمیسیون امور خارجۀ سنای این کشور بر ضرورت مقابله با اهداف اتمی حکومت ایران، حمایت آن از تروریسم و نقض حقوق بشر در ایران تأکید کرد و گفت که جهان و داده‌ها از زمان برجام تاکنون تغییر کرده و رویکرد پیشین منافع امروز آمریکا را تأمین نمی‌کند.
تبلیغ بازرگانی

وندی شرمن سپس تصریح نمود که به عنوان نمایندۀ پیشین آمریکا در مذاکرات اتمی با ایران کاملاً از تهدید ایران علیه منافع آمریکا و متحدان آن آگاه است و رویکرد جدید دولت کنونی آمریکا در قبال ایران باید “بر اساس نقاط قوت وضعیت حاضر تعیین شود و نه حسرت یک وضعیت فرضی.”

وندی شرمن تأکید کرد که جهان از سال ٢٠١۶ یعنی از زمانی که برجام به اجرا گذاشته شد تغییر کرده است. او گفت : “از آن زمان تاکنون داده‌های میدانی، جغرافیای سیاسی منطقه و همچنین سیاستی را که باید از این بعد در قبال ایران دنبال نمود تغییر کرده است.”

وندی شرمن در ادامۀ اظهارات خود افزود که سیاست نهایی حکومت ایران را نمی‌داند، اما، جو بایدن مصمم است که از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند.” او سپس گفت که “جمهوری اسلامی ایران از تعهداتش به برجام فاصله بسیار گرفته است.”

در اظهاراتی جداگانه، جیم رایش، عضو جمهوریخواه کمیسیون امور خارجی سنای آمریکا با بازگشت آمریکا به برجام مخالفت کرد و دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا را به تعیین سیاست جدید واشنگتن در قبال بلندپروازی‌های اتمی و منطقه‌ای ایران فراخواند. او گفت که حکومت ایران در حال آزمودن دولت بایدن است و نباید به جمهوری اسلامی ایران اعتماد کرد. جیم رایش در ادامه افزود که بازگشت به برجام راه‌حل مسئلۀ اتمی ایران نیست و این رویکرد منافع امنیت ملی آمریکا را تأمین نمی‌کند. او از دولت بایدن خواست که از اشتباهات گذشته درس گیرد.