درخواست وزارت خارجه آمریکا از عراق برای مقابله با شبه‌نظامیان وابسته به ایران


جویی هود: ما دولت عراق را تشویق می‌کنیم تا با این شبه‌نظامیان مقابله کند، تا زمانی که ما بتوانیم آنها را به پیشگاه عدالت تحویل دهیم

در آستانه سفر نخست وزیر عراق به آمریکا به‌منظور رایزنی‌های امنیتی، یک دیپلمات ارشد آمریکایی از دولت عراق خواست تا با شبه‌نظامیان وابسته به حکومت ایران در این کشور مقابله کرده و آنها را برای ترور و ناپدید کردن کنشگران حقوق بشر و جامعه مدنی عراقی مورد بازخواست قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری «نشنال نیوز» امارات، روز چهارشنبه 15 ژوئیه 2021، در جریان میزگردی درباره عراق که به میزبانی «موسسه سیاست خاور نزدیک» در پایتخت آمریکا برگزار شد، جویی هود، جانشین معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، از مصطفی الکاظمی خواست در برخورد با شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران جدیت به خرج دهد.

هود، با یادآوری اینکه ترور هشام الهاشمی، کارشناس عراقی در امور گروه‌های افراطی، و ایهاب الوزنی، فعال دموکراسی‌خواه عراقی، کار گروه‌های نیابتی ایران بوده است، تاکید کرد: «هدف قرار دادن کنشگران حقوق بشر و دموکراسی باید پایان یابد. ما باید این را ببینیم. ما دولت عراق را تشویق می‌کنیم تا با این شبه‌نظامیان مقابله کند، تا زمانی که ما بتوانیم آنها را به پیشگاه عدالت تحویل دهیم.»

هود همچنین تاکید کرد که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران باید خشونت علیه مردم عراق را متوقف کرده و حمله به نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور را خاتمه دهند. به گفته وی: «هرچه زمان بیشتری را صرف فرار از حملات موشکی کنیم و مجبور به دفاع از خود شویم – که قطعا این کار را خواهیم کرد – به ناچار زمان کمتری برای انجام کارهای مهم دیگر، مانند تلاش برای نجات انسان‌ها از ویروس کرونا، خواهیم داشت.»

به گفته «نشنال نیوز»، شبه‌نظامیان وابسته به ایران و جنبش «صدری» نخست وزیر عراق را تحت فشار شدید قرار داده‌اند تا نیروهای آمریکایی را از عراق اخراج کند.

الکاظمی قرار است اواخر ماه جاری به منظور انجام گفت‌وگوهای استراتژیک، که افزایش درگیری‌ها میان آمریکا و شبه‌نظامیان ایران از محورهای مهم آن خواهد بود، به واشینگتن سفر کند. این اولین سفر کاظمی به آمریکا از زمان روی کار آمدن پرزیدنت بایدن خواهد بود.