بایدن: اطلاع داریم چه کسی در پشت حمله کابل قرار دارد و با قدرت به آن پاسخ خواهیم داد

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در واکنش به حمله خونین پنج‌شنبه به فرودگاه بین‌المللی کابل که 90 کشته و 150 زخمی بر جای گذاشت که از جمله آن 13 سرباز مارینز آمریکایی کشته شده‌اند، از مقر کاخ سفید خطاب به مردم آمریکا سخنرانی کرد.
در این سخرانی بایدن ضمن اشاره به این که «دستگاههای اطلاعاتی احتمال وقوع چنین حمله‌ای در کابل را پیش‌بینی کرده بودند.» گفت: «مسئولیت اتخاذ تصمیم به خروج از افغانستان و همچنین مسئولیت کامل آنچه برای نیروهایمان در افغانستان اتفاق افتاده است را به عهده می‌گیرم.»
بایدن گفت دلیلی بر وجود ارتباط میان طالبان و داعش در حمله به فرودگاه کابل وجود ندارد. او گفت اطلاعاتی داریم که چی کسانی در حمله به فرودگاه کابل دست دارند.
رئیس جمهوری آمریکا با بیان این‌که او وقوع حملات مشابه جدیدی در کابل پایتخت افغانستان را بعید نمی‌داند، گفت به طالبان ابلاغ کردیم که به نفع آنهاست که داعش در افغانستان گسترش نیابد. او افزود: «به آنها گفته‌ایم که کنترل امنیتی بیشتری در پیرامون فرودگاه کابل بعمل آورند چرا که به نفع طالبان خواهد بود اگر نیروهای آمریکایی در موعد مقرر خاک افغانستان را ترک کنند.»
بایدن با تایید این‌که شاخه «خراسان» از گروه «داعش» عامل حمله به فرودگاه کابل است، گفت که از نیروهای آمریکایی خواسته است تا با قدرت و قاطعیت به حمله به فرودگاه کابل پاسخ دهند. او همچنین گفت:«از پای نخواهیم نشست و عاملان حمله به فرودگاه کابل را تحت پیگرد قرار خواهیم داد.»
بایدن ضمن تحسین سربازان آمریکایی که «جان خود را در حمله به فرودگاه کابل فدا کرده‌اند» به « تحت پیگرد قرار دادن عاملان حمله» تهدید کرد و افزود:« در واکنش به عاملان حمله به فرودگاه کابل از پای نخواهیم نشست .. نیروهای آمریکایی با قدرت و قاطعیت و دقت در افغانستان پاسخ خواهند داد.»
بایدن با اشاره به‌ این که اوضاع میدانی در افغانستان ناپایدار و دائم در حال تغییر است. گفت گروه «خراسان» شاخه‌ داعش در افغانستان برای حملات متعددی علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان طرح‌ریزی کرده است.
بایدن ضمن اشاره به اینکه که گروه «خراسان» برای انجام حملات متعددی علیه نیروهای آمریکایی طرح‌ریزی کرده، گفت که گروه داعش خود پیش‌تر به انجام حملاتی علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان تهدید کرده بود.
او همچنین تاکید کرد که حملات تروریستی نیروهای آمریکایی را از ادامه روند تخلیه باز نخواهند داشت.
رئیس جمهوری دمکرات آمریکا گفت که فرمان طرح‌ریزی حملاتی علیه گروه داعش – خراسان در افغانستان را به نیروهای این کشور داده است.
او در این‌باره گفت که به فرماندهان نظامی کشورش دستور داده تا شدیدترین تدابیر را برای محافظت از نیروهای آمریکایی در کابل اتخاذ کنند. بایدن همچنین گفت که اعزام نیروهای بیشتری به افغانستان را بعید نمی‌داند.
او در ادامه گفت تضمینی برای تخلیه همه کسانی که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند وجود ندارد اما همکاران افغان نیروهای بین‌المللی را حتی پس از پایان 31 اوت، ترک نخواهیم کرد.
بایدن درباره تصمیم او به خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان، و در واکنش به انتقادها از او و درخواست‌ها برای انتقال نیروهای آمریکایی به پایگاه هوایی «بگرام» توضیح داد که با پنتاگون و فرماندهان نظامی برای اتخاذ بهترین راهکار برای پایان دادن به جنگ افغانستان مشورت کرده و هیچ‌کدام از فرماندهان نظامی کشورش ایده استفاده از پایگاه هوایی بگرام را تایید نکرده بودند.
بایدن در این سخنرانی همچنین به تخلیه نزدیک به 100 هزار نفر از شهروندان آمریکایی و افغان از افغانستان نیز اشاره کرد.
از سویی و بلافاصله پس از پایان سخنرانی بایدن، کاخ سفید اعلام کرد در زمان پایان خروج نیروهای آمریکایی تا 31 اوت، تغییری حاصل نمی‌شود.
کاخ سفید با تاکید این‌که هماهنگی با طالبان برای ادامه روند تخلیه از افغانستان ضروری است افزود که هیچ موعد نهایی برای پایبندی به بازگرداندن آمریکایی‌ها از افغانستان وجود ندارد.
کاخ سفید همچنین با تاکید این‌که بایدن مطلقا به فکر تغییر 31 اوت به عنوان زمان پایان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیست، اعلام کرد که «نمی‌توان هر افغانی خواهان خروج از کشورش را تخلیه کرد.»