وزیر خارجه آمریکا: توپِ «برجام» در زمین ایران است اما نه برای مدت طولانی

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هشدار داد که مهلت بازگشت ایران به توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» رو به پایان است، و تاکید کرد که نوبت تهران است که در این باره اقدام کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنجشنبه 30 سپتامبر 2021، بلینکن که در حاشیه مراسم افتتاحیه «شورای تجارت و فناوری ایالات متحده و اتحادیه اروپا» در پیتسبرگ با مطبوعات صحبت می‌کرد، در این باره گفت: «توپ در زمین آنهاست، اما نه برای مدتی طولانی. یک باند کوتاهی برای پرواز وجود دارد که مدام کوتاه‌تر می‌شود.»
بلینکن یادآوری کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مایل است ایالات متحده را به توافقنامه سال 2015 بازگرداند که مطابق آن ایران در ازای وعده‌های بهبود اقتصادی، فعالیت‌های هسته‌ای خود را به شدت کاهش می‌دهد.او اضافه کرد: “از آنجا که مشکلی که اکنون با آن روبرو هستیم، یا حداقل مشکلی که در آینده پیش رو خواهیم داشت، این است که به دلیل اقداماتی که ایران در برنامه هسته‌ای خود با نقض برجام انجام می دهد – چرخیدن سانتریفیوژهای پیچیده تر، ایجاد ذخایر اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد یا حتی ۶۰ درصد – صرف بازگشت به شرایط برجام برای بهره بردن از مزایای توافق به دلیل پیشرفت ایران کافی نخواهد بود.”
آقای بلینکن پیشتر نیز هشدار داده بود که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند به یک “مانع غیرقابل حل” تبدیل شود.
وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده بود که برای خروج احتمالی آمریکا از روند مذاکرات نمی‌تواند تاریخی مشخص کند اما تاکید کرده بود که این تاریخ “درحال نزدیک‌تر شدن” است.
موضع گیری تازه آنتونی بلینکن پس از آن مطرح شده است که که مقام‌های اروپایی ابراز امیدواری کردند که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران به زودی از سر گرفته شود.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پنجشنبه گفت که طرف‌ها در “زمانی قابل قبول” به گفتگوها بازمی‌گردند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، با ناکافی دانستن شرایط برجام برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم، در سال 2018 آن را لغو و تحریم‌های گسترده‌ای علیه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران ایران وضع کرد. مقامات ایرانی اصرار دارند که آمریکا باید پیش از احیای برجام آن تحریم‌ها را به طور کامل بردارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیرخارجه آمریکا با تاکید بر اینکه دولت بایدن «ماه‌هاست با حسن نیت» در جریان مذاکرات غیرمستقیم برای احیای برجام با ایران در وین شرکت کرده است، هشدار داد: «زمانی می‌رسد که به دلیل پیشرفت‌های [تسلیحاتی] ایران در برنامه هسته‌ای، بازگشت به شرایط اولیه برجام به منظور بهره بردن از مزایای این توافق کافی نخواهد بود.»
از سویی سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران که در چارچوب همایش جهانی «نرماندی برای صلح» به پاریس سفر کرده است، گفت کشورش تا چند هفته آینده مذاکرات هسته‌ای را از سر خواهد گرفت.
خطیب زاده در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «لوموند» گفت: «حتما ایران در حال بررسی چگونگی ادامه مذاکرات است که این مرحله از جواب به نتیجه رسیده یعنی اینکه مذاکرات حتما انجام خواهد شد و فاز دوم این است که با دقت گفت‌وگوهای انجام شده (در مذاکرات هسته‌ای قبلی) با دولت جدید مرور بشود تا ابعاد ‌و جزییات آن روشن شود تا بطور فعال و موثر وارد گفت‌وگوها بشویم.»
پس از خاتمه دور ششم مذاکرات هسته‌ای در ماه ژوئن، ایران اعلام کرد به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری و انتقال قدرت از حسن روحانی به ابراهیم رئیسی، ناچار است مذاکرات را متوقف کند. هنوز هیچ تاریخی برای از سرگیری مذاکرات تعیین نشده است، اگرچه رئیسی گفته است از «دیپلماسی» برای پایان دادن به تحریم‌ها استقبال می‌کند.