دولت بایدن در تدارک نشست مشترک آمریکا و۳۰ کشور جهان برای مقابله با حملات سایبری

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، گفت که مشاوران ارشد امنیت ملی آمریکا در ماه جاری میلادی نشستی را با حضور نمایندگان ۳۰ کشور جهان برای اقدام هماهنگ در مقابله با تهدیدهای فزاینده باج‌افزارها، جرایم و حملات سایبری برگزار می‌کنند.

در بیانیه بایدن آمده است که از اهداف مهم این نشست، که به صورت مجازی برگزار می‌شود، «ارتقاء همکاری‌ها در زمینه اعمال قانون» درباره موضوعاتی از جمله «استفاده غیرقانونی از رمزارزها» است.

کاخ سفید ابراز امیدواری کرد که این گروه غیررسمی فشارهای دیپلماتیک برای مقابله با حملات سایبری را از طریق مذاکرات مستقیم با روسیه و کشورهای عضو ناتو و گروه هفت تقویت کند.

یکی از مقام‌های کاخ سفید به رویترز گفت که برای دولت آمریکا به ویژه مهم است که این گروه به «سوءاستفاده از رمزارزها برای پولشویی باج‌های پرداخت شده» رسیدگی کند.

دولت آمریکا همچنین قصد دارد با همکاری این ۳۰ کشور به تحقیق و تفحص از پرونده‌های حمله‌های سایبری و پیگرد قانونی استفاده‌کنندگان از باج‌افزارها بپردازد.

درپی وقوع تعدادی حمله سایبری در سال جاری که بخش انرژی و غذای آمریکا را تا مرز مختل شدن برد، دولت بایدن واکنش به تهدیدهای سایبری را به بالاترین سطوح حاکمیتی ارتقا داده است.

در ماه ژوئن، خرداد ماه، شرکت تولید گوشت جی‌بی‌اس، ناچار شد برای پایان حمله سایبری به سیستم‌هایش که باعث توقف کار این شرکت شده بود، مبلغ ۱۱ میلیون دلار به هکرهایی که گفته می‌شود در روسیه مستقر هستند، باج بدهد.