عربستان: شتاب برنامه هسته‌ای ایران جهان را به نقطه‌ای بسیار خطرناک رسانده است

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه پادشاهی عربی سعودی تاکید کرد در حالی که جهان برای بازگرداندن تهران به توافق هسته‌ای امضا شده در سال 2015 تلاش می‌کند، ایران با تسریع فعالیت‌های هسته‌ای خود منطقه را وارد مرحله‌ای بسیار خطرناک کرده است.وزیر خارجه عربستان روز جمعه ۲۳ مهرماه طی نشستی مطبوعاتی در واشینگتن خواستار «از سرگیری فوری» مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران شد و هشدار داد که شتاب فعالیت‌های هسته‌ای ایران جهان را به نقطه‌ای «بسیار خطرناک» رسانده است.

فیصل بن فرحان گفت: «به نظرم ما در مرحله‌ای بسیار خطرناک هستیم. در واقع ما نظاره‌گر شتاب‌گیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستیم، فعالیت‌هایی که منجر به از بین رفتن ارزش (بازگشت به) برجام می‌شود.»

پیش از این ایالات متحده نیز هشدار داده بود پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شاید به نقطه‌ای برسد که مذاکرات پیرامون بازگشت به برجام بی‌معنی شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ۲۱ مهرماه با بیان این‌که فرصت ایران برای بازگشت به مذاکرات رو به پایان است، تصریح کرد: «اگر ایران تغییر رویه ندهد، ما آماده بررسی سایر گزینه‌ها هستیم.»

فیصل بن فرحان جمعه، 15 اکتبر، در کنفرانسی خبری در واشینگتن طی دیدار از ایالات متحده آمریکا، که در آن درباره بسیاری از مسائل و از جمله مسائل منطقه‌ای سخن گفته، افزود که مذاکرات میان پادشاهی عربی سعودی و ایران دوستانه بوده، اما پیشرفت ملموسی محقق نکرده است.

این در حالی است که وزیر خارجه سعودی مذاکرات جاری کشورش با طرف ایرانی را در مرحله مقدماتی، جدی و دوستانه توصیف کرده بود. او در این‌باره جمعه در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال تایمز» گفت ریاض برای برقراری ثبات در منطقه مصمم است.

بن فرحان تصریح کرد: «در مذاکرات جاری جدی هستیم. این مذاکرات برای ما تحول بسیار بزرگی نیست چرا که سعودی همواره خواهان راه‌حلی برای تحقق ثبات در منطقه‌ است.»
گفت‌وگوهای سازنده
شایان ذکر است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در دیدار اخیرش از مسکو، پایتخت روسیه، درباره گفت‌وگوهای جاری میان سعودی و ایران گفت که مذاکرات سازنده‌ای میان دو کشور در حال انجام است.

او پیشتر نیز گفته بود که گفت‌وگوهای جاری میان دو طرف «سازنده و در مسیر درستی قرار دارد» و افزود که این مذاکرات به سود هر دو کشور و کل منطقه است.

وزیر خارجه ایران همچنین اظهار داشت که کشورش آماده از سرگیری روابط با سعودی است و اکنون منتظر موضع ریاض است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در اوایل ماه جاری میلادی خاطرنشان کرد که مذاکرات میان تهران و ریاض در بهترین شرایط در حال پیگیری است و تلاش‌ها برای ازسرگیری روابط پایدار بر اساس چارچوب مورد رضایت طرفین ادامه دارد.