فیس‌بوک سیاست امنیتی خود را با نظر به عملیات نفوذ ایران بازنگری می‌کند

فیس‌بوک با نظر به پرونده کارمند ایرانی سابق خود بهداد اسفهبد، در حال بازنگری سیاست امنیتی خود در برابر «عملیات نفوذ» رژیم ایران و دیگر کشورهایی است که حکومت‌های آنها «تهدید امنیتی» برای ایالات متحده محسوب می‌شوند.

به گزارش وبگاه «اسلیت»، جمعه 19 نوامبر 2021، افشاگری‌های اخیر فرانسیس هاگن، کارمند سابق فیس‌بوک، مشخص کرده که رسیدگی به پرونده اسفهبد در آن زمان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت فیس‌بوک بوده است.

اسفهبد از مهندسان برجسته فیس‌بوک بود که پس از سفر به ایران در سال 2020، در حالی که تجهیزات شرکتی‌اش را نیز با خود برده بود، توسط اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر و مطابق گزارش‌های رسانه‌‌ای در آن زمان برای «جاسوسی» از مخالفان جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفت. وی بعدا از فیس‌بوک جدا شد.

هاگن در جریان شهادت اخیر خود در کنگره از سندی تحت عنوان «ایمنی کارکنان و رویدادهای اخیر پیرامون کارمند سابق فیس‌بوک» پرده‌برداری کرد که بخش امنیتی فیس‌بوک آن را به عنوان «آیین‌نامه» برای کارمندان خود فرستاده بود.

این سند اقداماتی را که کارمندان فیس‌بوک باید برای «مدیریت ایمنی» خود انجام دهند، تشریح می‌کند. این آیین‌نامه از کارمندان می‌خواهد که در صورت همکاری با گروه‌های اینترنتی باز که علیه دولت ایران فعالیت می‌کنند، مراقب «فعالیت‌های مشکوک» باشند. همچنین از این امر آگاه باشند که به عنوان کارمندان فیس‌بوک ممکن است هدف حمله دولت‌های خارجی متخاصم قرار بگیرند.

طبق این سند کارمندان موظف هستند تا روی حساب‌های کاربری خود پیش‌گیرهای امنیتی اضافی نصب کنند و در هنگام سفر به «مکان‌های پرخطر» تجهیزات شرکتی را با خود نبرند.

به گزارش «اسلیت»، فیس‌بوک اغلب با «عملیات نفوذ دیجیتال ایران» دست و پنجه نرم می‌کند.

رژیم ایران برای جاسوسی از مخالفان خود، ارتباط گرفتن با افراد مهم در غرب که می‌توانند برای تهران «اطلاعات مهم» فراهم کنند، و همچنین دخالت در فرایندهای سیاسی و اجتماعی در آمریکا مثل انتخابات و اعتراضات از فیس‌بوک سوءاستفاده می‌کند.