وزیر دفاع آمریکا: به اتمام نقش رزمی نیروهای آمریکایی در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ متعهدیم

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در دیدار با همتای عراقی خود، جمعه عناد الجبوری، گفت که ایالات متحده به اتمام نقش رزمی نیروهای خود در عراق تا پایان سال میلادی جاری متعهد است و مرحله بعدی ماموریت نظامی این کشور در عراق به تبادل اطلاعات و پشتیبانی محدود خواهد شد.

بنابر اعلام پنتاگون، وزیر دفاع آمریکا در دیدار با همتای عراقی خود در حاشیه نشست سالانه امنیتی «گفت‌وگوی منامه» گفت که ایالات متحده به اتمام نقش رزمی نیروهای خود در عراق تا پایان سال میلادی جاری متعهد است و مرحله بعدی ماموریت نظامی این کشور در عراق به تبادل اطلاعات و پشتیبانی محدود خواهد شد.

نشست منامه که هر سال از سوی موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در بحرین برگزار می شود، امسال از روز جمعه آغاز شده و تا یک‌شنبه ۳۰ آبان ادامه دارد.

آستین در این دیدار با اشاره به اهمیت استراتژیک روابط آمریکا و عراق، بر تعهد ایالات‌متحده به شکست داعش در این کشور تاکید کرد.

طبق اعلام پنتاگون، وزیران دفاع دو کشور همچنین درباره مرحله بعدی ماموریت نظامی آمریکا در عراق، که بر همکاری‌های مشورتی و تبادل اطلاعات با نیروهای امنیتی عراق با هدف شکست داعش تمرکز می‌یابد، گفت‌وگو کردند.

لوید آستین پیشتر در سخنرانی خود در نشست منامه با تاکید بر اینکه واشینگتن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی متعهد به یافتن راه حلی دیپلماتیک است هشدار داده بود اگر ایران مایل به تعامل در این زمینه نباشد، همه گزینه‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا، همچنین در حاشیه نشست سازمان بین‌المللی مطالعات استراتژیک در منامه با مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار درباره تحولات منطقه‌ای، مسائل امنیتی عراق و مقابله با داعش در این کشور گفت‌وگو کردند.

بارزانی در این دیدار بر لزوم حل اختلافات بغداد و اربیل با هدف انجام همکاری‌های امنیتی مشترک در محدوده‌های مورد مناقشه تاکید کرد.