ایران نصب دوربین‌های آژانس در سایت کرج را به رفع ابهام‌ها درباره حمله به این سایت منوط کرد

یک روز پس از توافق جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین‌های جدید در سایت کرج، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت دوربین‌های جدید پس از بررسی امنیتی و قضایی نصب می‌شوند؛ رییس این سازمان نیز نصب دوربین‌ها را به رفع ابهام‌ها درباره حمله به این سایت منوط کرد.

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز پنجشنبه در حاشیه بازدیدش از یک نمایشگاه گفت نصب دوربین‌های جدید آژانس «پس از رفع ابهام‌های امنیتی و قضایی» انجام خواهد شد.

او گفت: «توافق شد یک بازرس آژانس با یک دوربین نو به ایران بیاید و در حضور مقامات امنیتی و قضایی، سوالات فنی مربوط به دوربین را پاسخ دهد تا تحقیقات پرونده به اتمام رسیده و در خصوص مسائل و عواملی که در این حادثه تروریستی موثر بوده‌اند جمع بندی شود.»

به گفته اسلامی، پس از انجام این مراحل دوربین‌ها در سایت کرج دوباره نصب خواهند شد.

محسن بهاروند، سفیر جمهوری اسلامی در لندن، روز ۱۹ آذر بدون ارائه شواهد گفته بود که ممکن است دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایت کرج هک شده و در حمله پنج ماه پیش از آنها استفاده شده باشند.

روز پنجشنبه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، نیز گفت که دوربین‌های جدید آژانس «پس از بررسی‌های دقیق فنی، امنیتی و قضایی» در سایت کرج نصب خواهند شد.

او گفت تصاویر دوربین‌های جدید نیز «هنگامی که تمامی تحریم‌ها لغو شوند» در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت.

رسانه‌های ایران تیرماه امسال از «حمله اسرائیل» به شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (تسا) واقع در کرج خبر دادند و مقام‌های جمهوری اسلامی درباره این حمله اظهارات ضد و نقیضی بیان کردند.

جمهوری اسلامی با اعلام اینکه دوربین‌های آژانس که در این مجتمع نصب بود آسیب دیده‌اند تا پیش از این به آژانس اجازه تعویض کارت حافظه دوربین‌ها در این سایت را نداده و این موضوع یکی از موضوعات مورد مناقشه دو طرف بوده است.

محمد اسلامی در سخنان روز پنجشنبه‌اش همچنین گفت که در جریان سفر مدیر کل آژانس به تهران، موضوع دوربین‌های سایت کرج «و چهار مساله باقیمانده دیگر» گفت‌وگوهایی شد که «نیمه‌کاره ماند» و «لازم بود که گفت‌وگوها ادامه یابد».

به گفته او، درباره موضوعات باقیمانده نیز تا پیش از پایان سال و حداکثر تا یک ماه آینده گفت‌وگو خواهد شد.

بر اساس بیانیه روز چهارشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این سازمان و ایران همکاری درباره موضوعات پادمانی باقی‌مانده را با هدف حل و فصل آنها ادامه خواهند داد و برای این منظور، طرفین مجموعه‌ای از تبادل اطلاعات و ارزیابی‌ها از جمله از طریق نشست‌های کارشناسان را انجام خواهند داد.

توافق ایران و آژانس همزمان با ادامه مذاکرات وین صورت گرفت و خبرگزاری ایسنا روز پنجشنبه از «روند مثبت» و «پیشرفت» در این مذاکرات خبر داد.

در همین حال دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل در وین نیز با انتشار عکسی خبر داد که علی باقری کنی صبح پنجشنبه با نمایندگان روسیه و چین دیدار کرد.

در عکس منتشرشده، علی باقری کاغذی در دست دارد که روی آن مهر رسمی فرانسه و آلمان دیده می‌شود و احتمالا بیانیه یا پیشنهادات سه کشور اروپایی است.