گروسی: بدون تعهد ایران توافقی در مذاکرات وین به‌دست نمی‌آید


مدیرکل آژانس گفته مهمترین پرسش در این مرحله آن است که آیا بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 شدنی و ممکن است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که بدون تعهد و التزام تهران به تعهدات هسته‌ای خود و همکاری همه طرف‌های حاضر در مذاکرات وین، توافقی حاصل نخواهد شد.

گروسی شنبه 5 فوریه در گفت‌وگو با «العربیه» گفت که هر چه طرف‌ها بیشتر با یکدیگر مذاکره کنند، تنش‌ها کاهش و دیدگاه‌ها به هم نزدیکتر می‌شوند.

او ادامه داد، آژانس برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران و اجرا و تعهد به آن تلاش‌های خود را تشدید کرده است.

مدیرکل آژانس ضمن تاکید بر این‌که مذاکرات هسته‌ای با ایران در مسیر درستی قرار دارد، گفت که دستیابی به توافق با تهران ظرف چند روز آینده موضوع پیچیده‌‌ای است اما غیرممکن نیست.

گروسی تصریح کرد، مذاکرات تاکنون به توافقی درباره برنامه اتمی ایران منجر نشده است و ادامه داد که «موانع کماکان وجود دارد اما باید تلاش کرد آنها را یکی پس از دیگری حل کرد.»

او با درخواست از ایران برای همکاری بیشتر، اظهار داشت که باید با صبر و‌ حوصله به گفت‌وگوهای دیپلماتیک ادامه داد.

نگرانی آژانس

گروسی با اشاره به این‌که مذاکرات در سطح سیاسی درباره خواست طرف‌ها از یکدیگر در جریان است، گفت: «مهمترین پرسش در این مرحله آن است که آیا بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 شدنی و ممکن است؟»

او همچنین از نگرانی آژانس در رابطه با وجود ذرات اتمی در سایت‌های اعلام نشده ایران خبر داد.

وی از ایران خواست که با آژانس همکاری کند و به پرسش‌ها و ابهامات پاسخ داده و امکان دسترسی کارشناسان آژانس به دوربین‌های نظارتی مستقر در سایت‌های اتمی را فراهم کند.

مقامات آمریکایی و دیگر طرف‌های حاضر در مذاکرات اتمی وین پیشتر به ایران درباره وقت‌کشی و پایان فرصت برای رسیدن به توافق هشدار داده و تاکید کردند که هفته‌های آینده برای احیای برجام سرنوشت‌ساز خواهد بود.

پیش از این هم دیپلمات‌های غربی با تعیین ضرب الاجل گفته بودند که اواسط فوریه جاری آخرین مهلت برای توافق با ایران خواهد بود.

تهران با اصرار بر خواسته‌هایی چون دادن ضمانت مبنی بر عدم خروج مجدد واشینگتن از توافق احتمالی و لغو همه تحریم‌ها، رسیدن به توافق را پیچیده کرده است.