مایک پمپئو: آمریکا بهای لغو تحریم‌های ایران را خواهد پرداخت

اعلام برخی معافیت‌‌ها از تحریم‌های اعمال شده علیه برنامه هسته‌ای ایران واکنش‌های متفاوتی را در میان برخی مسئولان آمریکایی و ایرانی به دنبال داشت.

تنها چند ساعت پس از آن‌که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که کشورش همه تحریم‌ها را از ایران رفع نکرده است، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت که اقدامات آمریکا در ارتباط با تحریم‌های «خوب اما ناکافی است».
امیرعبداللهیان در اظهاراتی که شنبه 5 فوریه از سوی خبرگزاری «فارس» نشر شد، گفت که آمریکا باید تضمین‌هایی را برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ارائه دهد.

وزیر خارجه ایران گفت که « ایران از طریق میانجی‌گرانی به آمریکا ابلاغ کرده که حسن نیت‌‌های خود را نشان دهد و آن‌چه روی کاغذ آمده، خوب است اما کافی نیست.»
در همین راستا مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا در واکنش به خبر بازگرداندن برخی معافیت‌ها از تحریم‌های هسته‌ای ایران که جمعه 4 فوریه از سوی دولت بایدن اعلام شد، گفت:«آمریکا بهای لغو تحریم‌های ایران را خواهد پرداخت.»

پمپئو در توییتی نوشت:«بایدن تحریم‌های ایران را برمی‌دارد اما ایران در ازای آن چیزی نمی‌دهد. خامنه‌ای این را ضعف می‌بیند. اسرائیل بیشتر در خطر است. این شبیه استیصال به‌نظر می‌رسد و آمریکایی‌ها بهای آن را خواهند پرداخت.»

ایران در گذشته در چارچوب توافق برجام، از این تحریم‌های هسته‌ای که شامل تبدیل آب سنگین راکتور اراک، تامین اورانیوم غنی‌شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و انتقال پسماند سوخت به خارج از این کشور است، معاف شده بود.
دولت دونالد ترامپ در مه سال 2020 معافیت ایران را از این بخش از تحریم‌های هسته‌ای لغو کرده بود. تحت معافیت مذکور شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه داشتند تا با مراکز هسته‌ای ایران، همکاری غیرنظامی داشته باشند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه در دولت بایدن نیز در این زمینه به «رویترز» گفت که دلیل برگرداندن معافیت ایران از تحریم‌های هسته‌ای گامی ضروری برای انجام گفت‌وگوهای فنی در وین و احیای برجام است. او تاکید کرد که معافیت مجدد ایران از این تحریم‌ها، به‌معنای رسیدن به توافق در مذاکرات وین نیست.