سازمان ملل: با تشدید خشکسالی در شاخ آفریقا ۱۳ میلیون نفر با خطر گرسنگی روبه‌رو هستند

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن اعلام کرد که با ادامه خشکسالی در شاخ آفریقا حدود ۱۳ میلیون نفر در کشورهای کنیا، سومالی و اتیوپی با گرسنگی شدید روبه‌رو هستند.

برنامه جهانی غذا سازمان ملل گفت در سه فصل مکرر، میزان بارندگی ناچیز بوده و خشکسالی اخیر شدیدترین مورد از سال ۱۹۸۱ است.

بر اثر خشکسالی بخش‌های زیادی از مزارع کشاورزی نابود شده و تعداد مرگ‌ومیر دام‌ها به شکل «غیرعادی» افزایش یافته است و در نتیجه جمعیت وسیعی که برای تامین معیشت خود به کشاورزی و دامپروری وابسته‌اند از محل سکونت خود کوچ کرده‌اند.

مایکل دانفورد، مدیر برنامه جهانی غذا در شرق آفریقا گفت پیش‌بینی هواشناسی نشان می‌دهد که کاهش بارندگی در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

او افزود: «مزارع کشاورزی در حال نابودی است و دام‌ها از بین می‌روند. با تداوم خشکسالی، جمعیتی که با خطر گرسنگی روبرو است در حال افزایش است.»

به گفته او، برای پیشگیری از تکرار قحطی و گرسنگی شدیدی که سال ۲۰۱۱ در سومالی حدود ۲۵۰ هزار قربانی گرفت باید اقدامات بشردوستانه عاجل و گسترده‌ای انجام شود.

توماس فیری، سخنگوی برنامه جهانی غذا در یک نشست خبری در ژنو مشاهدات خود در سفر اخیرش به شمال شرقی کنیا را تشریح کرد و گفت: «در کنار جاده‌ها می‌توان اجساد تعداد کثیری از دام‌ها را دید که بر اثر گرسنگی تلف شده‌اند. خشکسالی گسترده و بسیار شدید است و به احتمال فراوان ادامه خواهد یافت.»

توزیع مواد غذایی در مناطق خشک سومالی، کنیا و اتیوپی ادامه دارد و تخمین زده می‌شود که در سه ماه اول سال جاری میلادی حدود ۱۳ میلیون نفر از ساکنان این مناطق در معرض قحطی و گرسنگی باشند.

همزمان یونیسف اعلام کرد که در مجموع حدود ۲۰ میلیون نفر از ساکنان این مناطق و بخش‌هایی از اریتره طی شش ماه آینده به آب آشامیدنی و مواد غذایی نیاز دارند.

مدیر یونیسف در شرق آفریقا هشدار داد که کودکان و خانواده‌ها به شدت از این وضعیت آسیب می‌بینند و اگر کمک‌های لازم را دریافت نکنند علاوه بر گرسنگی با خطر شیوع بیماری های مرگبار روبه‌رو خواهند شد.

بر اساس ارزیابی‌های این نهاد، هم‌اکنون حدود ۵.۵ میلیون کودک در این مناطق از گرسنگی رنج می‌برند و از این رقم حدود ۱.۴ میلیون نفر در گرسنگی مفرط زندگی می‌کنند.

محمد فال، مدیر یونیسف در شرق آفریقا روز سه‌شنبه در نشستی خبری در ژنو هشدار داد که اگر خشکسالی ادامه یابد تعداد کودکان گرسنه حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

او افزود: «نیاز به کمک‌های بشردوستانه بسیار جدی و عاجل است. اگر منابع مالی لازم برای توزیع کمک‌های بشردوستانه تامین نشود یک فاجعه بزرگ روی خواهد داد.»

طبق آمارهای برنامه جهانی غذا در حال حاضر حدود ۵.۷ میلیون نفر فقط در جنوب شرقی اتیوپی نیازمند کمک‌های غذایی هستند و حدود نیم میلیون نفر از آنها کودکان خردسال و مادرانی هستند که از گرسنگی مفرط رنج می‌برند.

در سومالی جمعیتی که نیازمند کمک‌های غذایی است حدود ۳.۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود و در صورت تداوم خشکسالی این رقم تا ماه مه ممکن است به ۴.۶ میلیون نفر افزایش یابد.

حدود ۲.۸ میلیون نفر دیگر نیز در شمال و جنوب شرقی کنیا محتاج کمک هستند.

به گفته برنامه جهانی غذا، تامین حداقل نیازهای این جمعیت در شش ماه آینده مستلزم حداقل ۳۲۷ میلیون دلار است.

همزمان یونیسف نیز برای تامین نیازهای اضطراری و نجات جان افرادی که از گرسنگی مفرط رنج می‌برند ۱۲۳ میلیون دلار تقاضای کمک کرده است.

کارشناسان معتقدند دلیل اصلی افزایش وقوع فجایع طبیعی از جمله خشکسالی در شرق آفریقا تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش جو زمین است که قاره آفریقا در مقایسه با سایر بخش‌های جهان در ایجاد آن دخالت چندانی ندارد ولی از پیامدهای آن به شدت رنج می‌برد.