کاندیدای فرماندهی سنتکام: ایران بزرگترین تهدید امنیتی برای آمریکا در خاورمیانه است

مایکل اریک کوریلا، ژنرال سه‌ستاره ارتش که کاندیدای اتخاذ فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح ایالات متحده «سنتکام» است، می‌گوید به‌رغم افزایش تهدیدهای روسیه و چین در خارومیانه، رژیم ایران کماکان بزرگترین تهدید علیه امنیت آمریکا در منطقه است.

به گزارش «دیلی میل»، چهارشنبه 9 فوریه، کوریلا که برای معارفه خود در برابر «کمیته نیروهای مسلح سنا»ی ایالات متحده حاضر شده بود، در بیانیه خود دنیایی در حال تغییر را ترسیم کرد که در آن ایالات متحده با طیف گسترده‌ای از رقبا دست و پنجه نرم می‌کند.

به گفته وی: «ایالات متحده با دوره جدیدی از رقابت راهبردی با چین و روسیه مواجه است که تنها به یک منطقه جغرافیایی محدود نمی‌شود، و به منطقه تحت مسئولیت سنتکام یعنی خاورمیانه نیز کشیده شده است. حمله روسیه به اوکراین می‌تواند به تشدید اقدامات ضدآمریکایی در سوریه منتهی شود.»

کوریلا افزود گرچه دولت ایالات متحده رقابت با چین را در اولویت قرار داده است، اما نباید خاورمیانه و آسیای مرکزی و جنوبی را از نظر دور دارد. او گفت ایران و گروه‌های نیابتی آن حمله به نیروهای آمریکایی و متحدان آنها را افزایش داده‌اند، که باعث دشواری در انتقال نیروها به خارج از خاورمیانه می‌شود.

کوریلا که در حال حاضر فرمانده سپاه هجدهم هوابُرد ارتش آمریکاست، در صورت تایید سنا جایگزین ژنرال فرانک مکنزی از تفنگداران دریایی ایالات متحده خواهد شد، که به عنوان فرمانده سنتکام دوران دشواری را در جریان عقب‌نشینی از افغانستان پشت سر گذاشت.

او در جریان معارفه خود به اطلاع کمیته نیروهای مسلح سنا رساند که قرار است پس از جلسه استماع، در راستای تلاش‌های دولت ایالات متحده برای اطمینان بخشیدن به متحدان اروپایی این کشور که نگران افزایش حضور نظامیان روسیه در امتداد مرزهای اوکراین هستند، به آلمان اعزام شود.

کوریلا در سال 1988 از آکادمی نظامی ایالات متحده در وست پوینت فارغ‌التحصیل شد و چندین ماموریت در عراق و افغانستان انجام داده است. او در سال 2004 هنگامی که فرماندهی یک گردان نیروهای ویژه در عراق را برعهده داشت، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد.
از طرفی دیگر جان کربی سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده در مورد برنامه موشکی بالستیکی جمهوری اسلامی ایران گفت که این برنامه با اهداف آفندی (تهاجمی) و برای حمله به قصد صدمه و خسارت مرگبار طراحی شده است.

جان کربی روز چهارشنبه ۲۰ بهمن در کنفرانس خبری در پنتاگون در مورد اعلام جدید جمهوری اسلامی در مورد یک موشک بالیستیکی گفت: «من نمی‌توانم در این مورد چیزی بگویم چرا که هنوز از جزئیات آن مطلع نشده‌ام. من در مورد موشکی که ایران می‌گوید، چیزی ندیده‌‌ام و شما در رسانه‌ها سریع‌تر از من از اخبار مطلع می‌شوید.»

سخنگوی پنتاگون در ادامه افزود: «صادقانه بگویم ما فعالیت‌های بدخواهانه آن‌ها را فراتر از پیام می‌دانیم. همین فعالیت‌هایی بدخواهانه است که منطقه را ناامن می‌کند، گروه‌های تروریستی در سرتاسر منطقه را حمایت می‌کند، آن‌ها مخل دریانوردی و کشتیرانی هستند، آن‌ها برنامه موشکی بالستیکی را دنبال می‌کنند که برای اهداف آفندی و حمله طراحی شده تا خسارت و صدمه آن‌هم از نوع مرگبار آن بر دیگر کشورها، دیگر مردم، متحدان و شرکای ما وارد کند.»

جان کربی گفت: «ما این را یک پیام در نظر نمی‌گیریم. این یک تهدید امنیت ملی در منطقه برای مردم ما، تاسیسات ما و همچنین مردم و تاسیسات متحدان و شرکای ما است.»

آقای کربی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اعلام موشکی جدید جمهوری اسلامی ایران بدون اشاره به جزئیات موشک مورد آزمایش ایران گفت: «ما به طور مستمر شاهد بوده‌ایم که ایران برنامه موشکی بالیستیک خود را ارتقاء داده و به طور جدی آگاه هستیم که آن برنامه موشکی چه خطر منطقه‌ای را در پی دارد. از همین رو، به طور جدی با متحدان و شرکا در منطقه کار می‌کنیم تا بتوانیم با این نوع تهدیدها مقابله کنیم و اطمینان داشته باشیم که متحدان ما هم توان دفاع از خود را داشته باشند.