آمریکا؛ روسیه مخفیانه ۳۰۰ میلیون دلار به سیاست‌مداران کشورهای دیگر داده است

نهادهای اطلاعاتی آمریکا می‌گویند رقم اصلی مخارج روسیه برای تاثیرگذاری بر تصمیمات سیاسی سایر کشورها احتمالا بسیار بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلاری است که آنها ردگیری کرده‌اند

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید روسیه از سال ۲۰۱۴ تاکنون به طور مخفیانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای همراه کردن سیاست‌مداران در ۲۴ کشور جهان هزینه کرده است.

وزارت خارجه امریکا این ادعا را بر اساس اسناد نهادهای اطلاعاتی این کشور که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده، اعلام کرده است.

یک مقام ارشد دولت جو بایدن، روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر و همزمان با انتشار عمومی این اسناد گفته: «ما معتقدیم این تازه نوک کوه یخ است».

روسیه هنوز واکنش علنی به این اتهامات نشان نداده است اما مسکو هم مکررا آمریکا را به تلاش برای دخالت در امور دیگر کشورها متهم می‌کند.

این مقام دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود گفته: «به احتمال زیاد روسیه مخفیانه مبالغ بسیار بیشتری در این زمینه هزینه کرده که ردیابی نشده است».

به گفته وزارت خارجه آمریکا این اسناد از فعالیت روسیه در ۲۴ کشور پرده برداشته، اما این مقام آمریکایی که در یک کنفرانس خبری تلفنی با خبرنگاران گفتگو می‌کرد به نام این کشورها اشاره نکرده هر چند گفته وزارت خارجه در حال رایزنی با دولت‌های این ۲۴ کشور است اما بنا ندارد محتوای این رایزنی‌ها یا مشخصات آنها را علنی کند.